Zaterdag 16/01/2021

Haute

Mode knipoogt naar kunst

culture

Slaat u zelden een kunsttentoonstelling over? Staan vernissages boven aan uw favorietefeestjeslijst? Dan is kunstzinnige mode zeker iets voor u. Voor de zomer lieten verschillende ontwerpers zich inspireren door meesters van vroeger en nu, met als resultaat dat kunstliefhebbers zich in hun favoriete artiesten kunnen hullen.

Door Cathérine Ongenae

Nieuw is de relatie tussen mode en kunst niet. Wie kent niet het iconische beeld van de Mondriaanjurk die Yves Saint-Laurent in de jaren zestig maakte? Vooral in het begin van de 20ste eeuw waren de twee heel nauw met elkaar verbonden. Kunstenaars maakten toen geen verschil tussen een origineel kunstwerk, zoals een schilderij, en een patroon dat op duizenden meters textiel werd geprint. Het was de Franse couturier Paul Poiret, de eerste ontwerper die de vrouwen van hun korset verloste, die Parijse kunstenaars tewerkstelde in zijn atelier. Met een voorkeur voor de impressionisten in een periode dat de goegemeente hen nog maar niks vond, raakte hij geïnteresseerd in moderne kunst. Vooral schilders konden hem beroeren, omdat hij zich met hen verbonden voelde. "Eigenlijk is er geen verschil tussen mijn werk en dat van hen", zei hij ooit. "We zijn collega's."

Poiret was bevriend met de fauvistische schilder Francis Picabia, met wie hij een voorliefde voor heldere en sterke kleuren deelde, net als met andere schilders als Maurice Vlaminck en André Derain. Hij verzamelde de werken van onder anderen Picasso en Matisse. Ook het theater kon hem bekoren, hij ontwierp bijvoorbeeld theaterkostuums die op hun beurt weer dienden als springplank voor zijn coutureontwerpen. Die achtergrond verklaart zijn fascinatie voor Les Ballets Russes, die in 1909 voor het eerst in Parijs optraden. Poiret was onder de indruk van de kleurrijke ontwerpen van Leon Bakst, die een echo waren van de Russische plattelandskunst. Vooral het spontane, toen een volledig nieuw concept, trok hem aan. Meteen begon hij oriëntaalse motieven in zijn collecties te integreren.

Hoe kunst in kleren belandt? Als muze. Voor zijn huidige zomercollectie leefde de Antwerpse ontwerper Tim Van Steenbergen zich in in de vormen- en kleurenwereld van de Oostendse schilder Léon Spilliaert. Negentiende-eeuwse kledingreferenties, in combinatie met kleuren - grijs en blauw van de zee, bruin en oker van het zand - roepen niet alleen het artistieke universum van Spilliaert op, maar ook zijn omgeving. Je herkent er bijvoorbeeld het kusttoerisme van die tijd in.

Ann Demeulemeester bracht kleur in haar collectie met de dripping technique van Jackson Pollock. Voor de kleuren van de zomercollectie van Rochas haalde Olivier Theyskens de mosterd bij de waterlelies van impressionist Claude Monet. Consuelo Castiglioni liet zich voor bepaalde prints bij Marni beïnvloeden door het vlekkerige blauw van Robert Rauschenberg en Yves Klein. Vrolijke knipoogjes naar het fauvisme zagen we bij Fendi, de streepjes van Daniël Buren en het zwembadblauw van David Hockney spelen de hoofdrol in Jonathan Saunderscollectie. Mondriaan en Paul Klee belandden recht van het doek op de stoffen van Donna Karan. Vivienne Westwood stelde dan weer twee historische figuren aan elkaar voor, namelijk Rembrandt en Che Guevara, wat uitmondde in een collectie van gevechts- en avondkledij. Of is dat hetzelfde?

Maar het kan nog anders. Je kunt ook een kunstenaar engageren, zoals Stella McCartney deed. Ze vroeg kistchkunstenaar Jeff Koons prints voor haar zomercollectie te ontwerpen, en die kwam op de proppen met reusachtige kettingen, ogen en gezichten, zaken die vooral refereren aan zijn beginperiode in de vroege jaren negentig. McCartney lanceerde ook een gloednieuwe juwelenlijn met hangertjes in de vorm van het konijn dat Koons creëerde. Tod's, het Italiaanse accessoiremerk, wist collagekunstenaar Michael Roberts te strikken om een nieuw logo te ontwerpen. De modeman van Vanity Fair is een getalenteerde collageartiest wiens werk wordt gerespecteerd in het wereldje. Voor Tod's ontwierp hij in zijn eenvoudige stijl een nieuw logo, dat deze zomer op een aparte editie schoenen en tassen prijkt.

Zelfs voor de allerkleinsten is er al een artistieke introductie in de vorm van T-shirts die werden versierd door de Franse kunstenaar Christophe Leroux, wiens stedelijke en industriële stijl - een grafisch universum van letters, cijfers, sterren, strepen en pijlen - perfect geschikt is voor stoere T-shirts. n

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234