Dinsdag 19/10/2021

Hasseltse 'smaakcampagne' valt niet in de smaak

Brussel

Eigen berichtgeving

De imagocampagne waarmee de stad Hasselt zich massaal via vlaggen, affiches en briefhoofden profileert als 'hoofdstad van de smaak' valt niet bij iedereen in goede aarde. Armand Schreurs, Hasselaar en radiomaker, vindt dat de stad het wel erg bont maakt door zich op die manier zelf de kroon op het hoofd te zetten. Hij is prompt met een stickertegenactie begonnen. Zijn slogan: "Ik steek mijn dikke nek uit voor Hasselt."

Bedenker van de gewraakte campagne is Noël Slangen, communicatieadviseur van premier Verhofstadt. Aanvankelijk was er nochtans geen vuiltje aan de lucht. In de eerste versie van de campagne werd de Limburgse hoofdstad gepromoot als stad van de jenever en de speculaas. De nadruk lag op de smaak die je kunt proeven. Dat voorstel botste echter op een njet van het schepencollege, aldus Dirk Selis, van de Limburgse jongsocialisten. Daarop gooide Slangen het over een andere boeg en dook de slogan 'Hasselt, hoofdstad van de smaak' overal op in de stad, dat zeer tegen de zin van Armand Schreurs. "Smaak werd ineens een stuk ruimer geïnterpreteerd. Bitter is het cultuurprogramma, zoet is het welzijn, in die termen." En dat neigt voor Scheurs te veel naar Hasselt als het neusje van de zalm en de rest als minderwaardig.

Vooral dat de humor in de campagne ver te zoeken is, stoot hem tegen de borst. "Hasselt heeft de laatste jaren regelmatig positief in de schijnwerpers gestaan. Hasselt, de stad met de gratis bussen, de properste stad van België. Dat stemt de Hasselaars tevreden, en de mensen komen graag naar hier. Maar je mag jezelf niet de kroon op het hoofd zetten. Je moet jezelf nog kunnen relativeren. Deze campagne getuigt gewoon van enorme dikdoenerij." Schreurs bleef niet bij de pakken zitten en liet twee alternatieve stickers drukken met de slogans "Hoofdstad van de smaak om eens smakelijk mee te lachen" en "Ik steek mijn dikke nek uit voor Hasselt."

Maar het hoogtepunt van zijn actie is op 28 mei, D-day zoals Schreurs het zelf graag noemt. "Dan komt mijn initiatief voor op de gemeenteraad. Ik wil dat die imagocampagne stopt. Die slogan waarmee de stad nu uitpakt is nergens goedgekeurd. Ik heb ondertussen de steun gekregen van gemeenteraadslid Phil Put, noem hem een van de authentiekste Hasselaars. Hij heeft zijn hele leven ijs verkocht op straat. Hij is het met mij eens, er is geen enkele reden om nu een dikkenek op te zetten."

Zijn stickers vinden ondertussen vrij gretig aftrekt. De eerste duizend exemplaren zijn al de deur uit. "Ik voer actie via cafés, dat is een goed wapen. En dat weet Steve ook."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234