Donderdag 24/06/2021

Hasseltse Mint op één in de Amerikaanse 'Afrekening'

brussel l Luisteraars van de Amerikaanse radiozender WEQX-FM hebben 'Your Shopping Lists Are Poetry' op nummer één gestemd in de hitlijst. Het vijftal uit Hasselt prijkt er boven namen als Audioslave, Muse en Thom Yorke. 'Er gebeuren gekke dingen met die single', zegt bassist Phil Marcisz.

Door Geert Zagers

Hoe geraakt een Limburgse band op een hitlijst in de VS?

Marcisz: "Onze plaat is sinds april uit in Amerika op het indielabel Funzalo. Er is wat promo gevoerd, al bleef dat bescheiden. Blijkbaar is onze single opgepikt door de college radio's en zo bij een grote zender als WEQX beland, een alternatief radiostation vergelijkbaar met Studio Brussel, in het noordoosten van de VS. Ons label belde met de boodschap dat we op één stonden in de hitlijst van WEQX, de Amerikaanse Afrekening zeg maar, en dat er heel wat verzoekjes voor 'Your Shopping Lists Are Poetry' binnenliepen.

"En er is nog goed nieuws. Steve Lamacq, een invloedrijke radiomaker, heeft de single gespeeld tijdens zijn programma op BBC Radio 1, wat toch een hele eer is. En via onze producer heeft 'Dead Weight' van onze plaat Magnetism de soundtrack van de film Kincardine gehaald, binnenkort te zien op het Sundance Film Festival."

Pas op Amerika, hier komt Mint?

"Niet echt, al zitten de plannen voor een Amerikaanse tour wel in ons achterhoofd. De filosofie van ons label is om alles rustig aan te doen. We kunnen nu al wel wat kleinere optredens doen in Amerika, maar voor twee man met een cowboyhoed en een serveerster achter de toog optreden heeft ook weinig nut. Het mag dan een droom zijn, we staren ons er niet blind op."

Ook op Studio Brussel deed 'Your Shopping Lists Are Poetry' het uitstekend. Hoe verklaar je dat succes?

"Ik weet het zelf niet. Ik merk wel dat, als een song aanslaat, het niet uitmaakt waar dat is. Wat hier een succes is, kan dat evengoed in Amerika zijn. Blijkbaar zit er toch iets universeels in het nummer, iets wat iedereen kan appreciëren. En het is een catchy refrein natuurlijk. Wat dat betreft, is het op maat gesneden van de Amerikaanse radio's."

Misschien zelfs iets te catchy: het refrein blijft uren in je hoofd rondspoken. Zijn jullie het nummer zelf nog niet beu?

"Ik toch zeker niet. Het blijft een leuk nummer om live te brengen, zeker nu iedereen het meezingt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234