Maandag 06/07/2020

Harry en Meghan

Harry en Meghan doen Britse tabloids in de ban middels woedende brief

Harry en Meghan zijn klaar met vier Britse tabloids.Beeld AP

Harry en Meghan hebben de vier grootste tabloids van het Verenigd Koninkrijk in de ban gedaan. Op geen enkele wijze zullen ze meer samenwerken met The Sun, de Daily Mail, de Daily Mirror en de Daily Express

Zelfs telefoontjes aan persvoorlichters om informatie zullen voortaan onbeantwoord blijven. Dat hebben de twee in een woedende brief laten weten.

De aankondiging komt enkele weken nadat het duo afscheid nam van het Britse koningshuis. Deze herwonnen vrijheid betekent dat er geen verplichting meer is om de pers behulpzaam te zijn. Volgens de twee is een deel van de Britse pers te sensatiebelust, uit op winstbejag en niet waarheidsgetrouw. 

“Deze manier van handelen gaat ten koste van mensen en heeft gevolgen voor alle hoeken van de samenleving”, staat in de brief, die is verstuurd naar de hoofdredacties van de vier genoemde kranten. De Daily Star ontbreekt opvallend genoeg.

Harry en Meghan zullen nog wel samenwerken met andere media en met jonge, opkomende mediabedrijven die bereid zijn aandacht te schenken aan zaken die zij belangrijk vinden. In de brief benadrukken ze dat ze best tegen kritiek kunnen, maar niet tegen onwaarheden.

De twee wonen tegenwoordig met hun zoontje Archie in een 9 miljoen euro kostende, paparazzibestendige villa in Los Angeles. Prins Harry veroorzaakte vorige week ophef door in een militaire podcast, Declassified, te beweren dat het er met de coronacrisis in zijn vaderland beter voorstaat dan “sommige media” hun lezers doen geloven.

Prins Harry, zelf oorlogsveteraan, had daarin ook veel lof voor alle oorlogsveteranen in heel Groot-Brittannië. Tweehonderd van hen worden ingezet bij de verdeling van voedsel en medisch materiaal zoals mondmaskers aan zij die het nodig hebben. “Ik ben gewoon zo ongelooflijk trots.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234