Woensdag 13/11/2019

'Hard Times' voor Dickens-bewerking 'David Copperfield'

Charles Dickens had er vast een mooi verhaal over weten te schrijven. De totstandkoming van de nieuwste BBC-Dickens David Copperfield, sinds vorige vrijdag vier weken lang op vrijdag op Canvas, ging niet over één nacht ijs. De oorspronkelijke televisiebewerking werd niet goed genoeg bevonden en de schrijver liep over naar de concurrentie. Zo kan het dus gebeuren dat komend voorjaar op de Britse commerciële zender wederom een bewerking van Dickens' lievelingsboek David Copperfield is te zien.

Londen / Van onze mediacorrespondent ter plaatse

Patrick Bremmers

In de Britse vakpers is er veel over geroddeld en gespeculeerd; John Sullivan, de bedenker van onder andere Roger Roger en Only Fools & Horses, zou woedend uit de BBC-studio's zijn weggelopen na 'creatieve' onenigheden met de leiding. Toen de drama- in plaats van de entertainmentafdeling zich over Sullivans script ging buigen, konden de programmamakers het niet langer eens worden. De dramamensen zouden de voorkeur hebben gegeven aan een meer traditionele benadering, Sullivan wilde vooral experimenteren met het oorspronkelijke boek. Toen producer Kate Harwood aan boord kwam, zat de BBC-Dickens-voor-het-nieuwe-millennium dan ook flink in het slop.

"Al snel werd duidelijk dat John Sullivan en ik niet op dezelfde lijn zaten", zegt Harwood. "John schrijft meestal eigen werk en hij vond het letterlijk omsmeden van deze lange en rijke roman tot een drie uur durende serie een vrij saaie aangelegenheid. Om een lang verhaal kort te maken: we konden het simpelweg niet eens worden. Uiteindelijk zijn we op goede voet uit elkaar gegaan." Het was inmiddels april 1999 en de opnames zouden in juli van start moeten gaan. Heel wat grote toneelnamen hadden al toegezegd. Maar een script was er nog niet.

"Uiteindelijk zijn we met tv-schrijver Adrian Hodges in zee gegaan en die heeft er halsoverkop een uitstekende bewerking van gemaakt", vertelt Harwood. "De acteurs waren fantastisch, want ze hadden alle begrip voor de situatie. Geduldig wachtten ze tot de opnames van start konden gaan." Alleen David Jason, die vooral dankzij John Sullivan bij het project betrokken was (Jason speelt Del Boy in Sullivans Only Fools & Horses), moest op het laatste moment verstek laten gaan. Contractueel zat hij opeens vast aan nieuwe afleveringen van ITV's A Touch of Frost . "Uiteindelijk wisten we Bob Hoskins te strikken", zegt Harwood. "En dat was heus niet zo'n slecht alternatief."

Voor de rol van David Copperfield zochten Harwood en regisseur Simon Curtis naar een jonge acteur die tegelijkertijd rust en waakzaamheid zou uitstralen. Hun oog viel op de jonge Ier Ciarán McMenamin (te zien vanaf aflevering twee). Harwood: "David Copperfield is niet echt een held die er actief op uit trekt om iets voor elkaar te krijgen. Hij is meer iemand die de dingen ondergaat, de dingen overkomen hem. Het is ook geen razendknappe jongen. Ciarán voldeed perfect want hij is wel een echte leading man." De 'jonge uitvoering' wordt gespeeld door Daniel

Radcliffe. "Inmiddels kent iedereen hem als het jongetje dat Harry Potter gaat spelen in de op handen zijnde film", zegt Harwood lachend. "Met enige trots roepen we dan ook: "Onze David is Harry Potter!"

Voor de opnamen reisde de BBC-ploeg door heel Engeland. Hetzelfde team dat de locaties uitzocht voor Henry Fieldings' Tom Jones (uitgezonden door Canvas), was ook verantwoordelijk voor de opnames van David Copperfield in Liverpool, Oxfordshire, Norfolk, Londen en Suffolk. De sociaalhistoricus Jenny Uglow zorgde dat alles zo historisch authentiek en correct mogelijk werd weergegeven. De Britse pers was over het algemeen lovend over de nieuwe Dickens-bewerking. Hoewel er ook kritiek kwam. Zoveel grote toneelnamen achter elkaar in één productie zou de aandacht wegnemen van het verhaal. Omdat de kijker te druk bezig is de acteurs en actrices te herkennen.

Wanneer over een paar maanden Mr Micawber op ITV is te zien, zal Kate Harwood daar niet om treuren. "Het is goed hoor", zegt ze schouderophalend. "Het heeft niets met ons te maken. Dickens leent zich uitermate goed voor de televisie. Omdat hij zulke sterke personages opvoert en er zulke fantastische dingen gebeuren. Televisiemakers vinden het heerlijk een Dickens-boek voor het kleine scherm te bewerken. Meestal is het een enorm succes.

David Copperfield, Canvas 21.00

Producer Kate Harwood: 'Om een lang verhaal kort te maken: we konden het niet eens worden'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234