Maandag 25/05/2020

Hans Anders zet aanval in op Pearle Opticiens

Door haar aantal winkels in België te verhogen van 75 naar zowat 150 zet Hans Anders Retail Group, bekend van de optiekzaken, de aanval in op sectorgenoot Pearle Opticiens. De uitbreiding van Hans Anders komt er vooral in Wallonië.

DE TIJD

BRUSSEL l De Nederlandse winkelketen Hans Anders Retail Group wil concurrent Pearle Opticiens binnen drie jaar van de eerste plaats stoten in ons land. Daartoe plant Hans Anders een forse groei van het aantal optiekwinkels: de komende vijf jaar moet het aantal verdubbelen tegenover nu.

België telt verscheidene duizenden opticiens. Het merendeel zijn zelfstandigen. De ketens hebben maar een relatief klein deel van de markt in handen. De grootste speler, Pearle Opticiens, telt 127 winkels. Hans Anders Opticiens is de tweede grootste partij, met 75 vestigingen. Maar Hans Anders heeft ambitieuze groeiplannen. Het aantal moet in drie jaar stijgen naar 125 en nog eens twee jaar later dient de teller op zo'n 150 te staan.

De uitbreiding zal in hoofdzaak in Franstalig België gebeuren. In Vlaanderen, waar de keten al 24 jaar actief is, heeft Hans Anders al 59 vestigingen. Maar in Wallonië zijn dat er nog maar zestien. In Brussel zijn er zelfs nog helemaal geen, met uitzondering van de Brusselse rand. "In het Brusselse plannen we zo'n vijftien winkels", zegt Jeroen de Wolf, de algemeen directeur van Hans Anders België. "In Wallonië is er ook nog veel ruimte voor groei. Maar in Vlaanderen zijn we zowat overal aanwezig."

Volgens De Wolf is het opvallend dat de meeste buitenlandse optiekketens de Belgische markt links laten liggen. "Neem bijvoorbeeld het Britse Specsavers. Zij zijn sterk bezig met expansie in Europa, maar zijn niet actief in België. Dat komt door de tweetaligheid hier, waardoor de toegang bemoeilijkt wordt." De Wolf ziet wel enkele Franse ketens neerstrijken in ons land, bijvoorbeeld Alain Afflelou.

Hans Anders positioneert zich als lagekostenmerk. "De zelfstandigen zitten aan de bovenkant van de markt. Zij vragen heel hoge prijzen. Pearle zit tussen hen en ons, zeg maar het middensegment. Maar qua prijzen leunen ze toch eerder aan bij de zelfstandigen." Door de groei van Hans Anders in België zal het aantal werknemers van de keten, die bewust zonder franchising werkt, stijgen van 200 naar op zijn minst 400.

De groep Hans Anders omvat tevens de keten Het Huis, die het hogere segment van de brillenmarkt bedient, en Van Boxtel Hoorwinkels. Beide ketens zijn enkel in Nederland actief. Het geheel moet binnen vijf jaar omzet en aantal winkels verdubbelen, maakte topman Johan Creemers bekend. Concreet wil de groep van 200 naar 400 miljoen euro en van 500 naar 1.000 zaken. De grootste stap is voor Frankrijk. Daar wil Hans Anders van 20 naar 250 winkels.

Hans Anders Retail Group is voor 87 procent in handen van de Nederlandse durfkapitaalgroep Gilde die meerdere andere belangen bezit in ons land. Om de groei te financieren zoekt Hans Anders een nieuwe geldschieter, in de eerste plaats opnieuw een durfkapitalist.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234