Dinsdag 31/03/2020

Hannover: model voor Antwerpen

Eén ticket voor trein, tram en bus. Verkeerslichten die altijd voorrang geven. En deuren die opengaan nog voor de tram volledig stilstaat. De Duitse stad Hannover bewijst dat een overheid er niet altijd warmpjes in moet zitten om een goede dienstverlening op te bouwen.

Het Großraum-Verkehr Hanno- ver (GVH) mag dan wel een van de oudste netwerken in Duitsland zijn, het systeem van bovengrondse sneltrams, stadsspoor (S-Bahn) en bussen staat erg scherp. Hannover, dat qua inwoners en oppervlakte vergelijkbaar is met Antwerpen, is dan ook een uitstekende inspiratiebron voor de Scheldestad.

Dat begint al bij het gebruiksgemak. Met de HannoverCard staat voor reizigers het licht op groen op alle vervoermiddelen, waardoor hun portefeuille niet langer uitpuilt van abonnementen. Op dat vlak is Antwerpen stilaan al aan het bijbenen. Eind dit jaar lanceren De Lijn en de NMBS samen een citypass voor 60 euro per maand (DM 5/9).

Maar daar stopt het niet. Als de tram in Hannover drie minuten te laat is, gaat er in de dispatching een alarm af. Ook wanneer hij 30 seconden te vroeg is. Resultaat is dat reizigers hun horloge gelijk kunnen zetten op de tram. Als twee trams tegelijk het station binnenrijden, doen ze dat synchroon, elk aan de andere kant van het perron. Overstappende reizigers hoeft maar over te steken.

Sneller dan de auto

Het motto in Hannover: als je dure tramsporen aanlegt, kun je maar beter zorgen dat ze renderen. Daarom rijden de trams er gemiddeld 26 kilometer per uur, bijna dubbel zo snel als de meeste trams in Antwerpen. Inwoners in Hannover merken dat de tram sneller gaat dan de auto. In Antwerpen geldt het omgekeerde.

Tussen haakjes: dat is ook de reden waarom steeds meer Antwerpenaars het openbaar vervoer laten staan voor de fiets, die vaak even snel is als bus of tram. Met de uitbreiding van het Velo-systeem en de aanleg van nieuwe fietspaden stimuleert het stadsbestuur die groei nog meer.

Vanwaar het verschil? Omdat in Hannover alles in het teken staat van efficiëntie. Terwijl Antwerpen al dertig jaar wacht op de 'groene golf', krijgt het openbaar vervoer in Hannover altijd voorrang. En terwijl de Antwerpse tram met een slakkengang de Reuzenpijp induikt, zijn de trajecten in Hannover dankzij wijde bochten enz. zo aangelegd dat er amper geremd moet worden.

Het verschil schuilt ook in details. Zo gaan de deuren van het openbaar vervoer in Hannover al open voordat de bus of tram helemaal stilstaat. Daarmee win je enkele seconden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234