Vrijdag 19/07/2019

Milieu

Handelssector heeft plan om wegwerpplastic te bannen uit supermarkten en restaurants

Beeld Illias Teirlinck

Comeos, de belangenorganisatie van de Belgische handels- en dienstensector, heeft een uitdoofscenario uitgerold om plastic voor eenmalig gebruik te bannen uit onze supermarkt- en restaurantketens. 

Vanaf december 2019 zal je in de supermarkt geen plastic zakjes voor eenmalig gebruik meer aantreffen in de groente- en fruitafdeling. Vanaf begin volgend jaar zullen alleen nog composteerbare stickers op fruit mogen kleven. Dan verdwijnen ook plastic drinkbekers voor eenmalig gebruik uit restaurantketens. In de zomer van 2021 is het ook afgelopen met plastic borden en bestek, rietjes, wattenstaafjes en polystyreen bekers voor warme dranken. Eind 2022 mag ook geen plastic folie meer rond reclamedrukwerk van de supermarkten zitten.

Alle opgesomde wegwerpplastics moeten vervangen worden door biologisch afbreekbare, composteerbare of recycleerbare alternatieven. Jaarlijks vlogen in onze supermarkten 600 miljoen wegwerpzakjes voor groenten en fruit de deur uit, goed voor 2.500 ton plastic. De ban op plastic stickers op fruit en groenten moet ons elk jaar van 120 ton eenmalig plastic bevrijden. 

Producenten verantwoordelijk

Let wel: de verplichting van composteerbare stickers geldt enkel voor de ‘eigen’ merken, en enkel in Vlaanderen. “De voedingsindustrie is vaak afhankelijk van internationale spelers, uiteindelijk zal dit de verantwoordelijkheid van de producent zijn”, stelt Hans Cardyn van Comeos. 

Het scenario geldt enkel voor leden van Comeos.  De marktkramer of de slager om de hoek kan de klant wel nog wegwerpplastic meegeven, maar Unizo maakt daar werk van. Zo geldt het verbod op plastic wegwerpzakjes – niet enkel aan de kassa, maar ook voor aankopen in bulk zoals groenten en fruit – al sinds september vorig jaar in het Brussels Gewest. “Ook voor de kleinhandelaar wordt dit een concurrentieel element. Wie aan oude, slechte gewoontes vasthoudt, zal door de klant afgestraft worden”, stelt Cardyn.

Greenpeace is niet onder de indruk. “Comeos klopt zich op de borst, maar doet eigenlijk weinig meer dan wat de Europese of regionale wetgeving oplegt”, stelt Jeroen Verhoeven. “De eerste prioriteit moet minder verpakkingen zijn.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden