Vrijdag 03/12/2021

Brussel

Handelaars verhinderen leefbare ontwikkeling van Brusselse voetgangerszone

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck

Een overlegcommissie heeft het licht op groen gezet voor de heraanleg van de Brusselse voetgangerszone. Toch is de kans klein dat de renovatie klaar zal zijn tegen 2018. "Op deze manier blijven we allemaal zitten met een lelijk plein", zegt schepen Els Ampe (Open Vld).

De kleurrijke tekeningen op de stoep zijn afgesleten, de zitbankjes kapot. De pingpongtafels en petanquebanen zijn al lang verdwenen. Hoe feestelijk de Brusselse 'piétonnier' er ook uitzag bij de lancering op 29 juni 2015, vandaag blijft er niet veel van over. Wie de voetgangerszone doorkruist, ziet een stenen woestijn. De renovatie is beloofd, maar blijft vertraging oplopen.

Normaal zou Beliris, het federale fonds voor Brussel, in april 2016 starten met de werken, maar een klacht van enkele Brusselse handelsverenigingen stak daar een stokje voor. Zij vroegen en kregen van de auditeur van de Raad van State een schorsing van de stedenbouwkundige vergunning. Oorzaak was dat ze te weinig werden betrokken bij de besluitvorming over de voetgangerszone.

'Miniring'

In een poging om de situatie te ontmijnen, richtte de stad een overlegcommissie op. Daarin zetelen buurtbewoners, handelaars en geïnteresseerden. Die commissie heeft deze week het licht op groen gezet voor de heraanleg van de lanen.

Een opsteker, maar geen doorbraak. De overlegcommissie mocht zich namelijk enkel uitspreken over de inrichting van de autovrije zone en niet over het veelbesproken circulatieplan dat het verkeer regelt. Veel handelaars verzetten zich nog steeds tegen de gewijzigde rijrichtingen en de zogenaamde bestemmingslus rond de voetgangerszone, die een 'miniring' wordt genoemd.

Het stadsbestuur legt die kritiek naast zich neer, tot frustratie van de handelaars. Zij dreigen de vergunning voor de heraanleg nu opnieuw juridisch aan te vechten. Platform Pentagone, een burgerbeweging die zowat 130 handelaars vertegenwoordigt, is nog steeds van oordeel dat buurtbewoners en handelaars te weinig betrokken zijn in de besluitvorming. Ook rond het Fontainasplein en de Vismarkt broeit het verzet. Een nieuwe beroepsprocedure veroorzaakt al gauw een extra vertraging van een jaar.

"De kans is klein dat de heraanleg nog rondkomt voor de verkiezingen", zegt Brussels Parlementslid Bruno De Lille (Groen). Hij is voor de voetgangerszone, maar begrijpt de frustratie van de handelaars. "Ze mogen meepraten over de keuze van de stenen, maar niet over de mobiliteit. Het is logisch dat zij zich daartegen verzetten", klinkt het. "Door de inspraak te fnuiken, schiet de stad zichzelf in de voet."

Nieuwe metrohalte

Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Els Ampe (Open Vld) wordt er stilaan wanhopig van. "Als het zo voortgaat, dan blijven we allemaal zitten met die vreselijke betonblokken en vieze asfalt", waarschuwt ze. "Niemand heeft er baat bij om voortdurend naar de rechtbank te stappen. Op die manier blijft de zone in een lelijke staat en dat zou bijzonder jammer zijn. Niet alleen voor mij, maar ook voor de handelaars en de buurtbewoners. Ik hoop dat iedereen beseft wat de gevolgen zullen zijn."

Ampe hoopt dat de voetgangerszone toch nog afgeraakt. "Met het positieve advies van de stad moet het Brussels Gewest nu een bouwvergunning uitreiken. Hopelijk krijgen we die nog voor de zomer", zegt ze. De MIVB voert nu werken uit aan metrohalte De Brouckère. Als de bouwvergunning er komt voor de zomer, dan kan de MIVB de halte straks meteen afwerken in de nieuwe versie.

Ampe: "Anders zal de MIVB het plein weer in zijn oude staat moeten herstellen. Dat zou ik vreselijk vinden." De politica benadrukt dat de heraanleg van de voetgangerszone geen wijzigingen aan de verkeerssituatie uitsluit. Die blijven mogelijk, want in de voetgangerszone is sowieso een rijstrook in elke richting voorzien. Vandaar haar oproep: "Soms is het interessant om pragmatisch te zijn."

In de overlegcommissie werden deze week nog een aantal wijzigingen aangebracht aan het ontwerp. Zo is er beslist dat er meer verlichting moet worden voorzien aan de Beurs. Op de Anspachlaan en aan het De Brouckèreplein moeten er meer vuilnisbakken komen. Tijdens de werkzaamheden moet de overlast worden beperkt.

null Beeld
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234