Handel groeit voorzichtig in eerste jaarhelft
De handel kende het voorbije halfjaar een lichte omzetgroei. De groei was echter niet algemeen: in de sector multimediaproducten steeg de omzet met 16 pct, terwijl in de telecomsector de omzet met 13,3 pct daalde. In de voedingssector was er, na de daling van 2009, opnieuw een minieme omzetstijging met 0,9 pct. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse conjunctuurenquête van de federatie voor de Belgische handel (Fedis) na een ledenbevraging.
Vertrouwen in huismerk
De consument heeft steeds meer vertrouwen in de huismerken van de winkelier. Zowel in de food als non-food (sportkledij, elektro, mode, enz.) blijft het marktaandeel van huismerken stijgen. Bij voedingsproducten ging dat van 25,1 pct in 1995 naar 31,5 pct in 2009 tot 32,3 pct dit jaar.
De rendabiliteit is bij veel handelaars gestegen. De verschillende sectoren verwachten meer investeringen voor het tweede semester. 26 procent van de handelaars verwacht nieuwe werknemers aan te werven in het tweede semester. 69 procent verwacht het aantal werknemers gelijk te houden.
Broos evenwicht
Het evenwicht is echter heel broos, aldus Fedis. Het aantal faillissementen in de handel is hoger dan ooit: 703 detailhandels gingen in de eerste zes maanden van 2010 failliet, tegenover 689 in dezelfde periode vorig jaar.
De handel in België vertegenwoordigt 11,2 pct van het bruto nationaal product. De leden van Fedis geven werk aan 300.000 mensen. (belga/svm)