Vrijdag 15/10/2021

'Halo 2' eerste game dat als Hollywood-ster wordt behandeld

Net als bij grote Hollywood-producties wordt succes van game bepaald door aandacht tijdens lanceringsweekeinde

Missie: red de mensheid én Microsoft

Maar liefst 7.000 winkels in de VS openden maandag om 1 minuut over middernacht hun deuren: niet voor de release van een nieuwe Harry Potter, niet voor de volgende episode van Star Wars maar voor Halo 2. Fans hadden er uren aanschuiven voor over om een exemplaar te pakken te krijgen van deze sci-fi-shooter, het nieuwste game van Microsoft, dat exclusief op Xbox te spelen is. Halo 2 is dan ook de belangrijkste productlancering van het jaar voor de informaticagigant, een nieuwe Windows waardig. Voor het eerst krijgt een game de marketingaandacht die tot nu enkel Hollywood-blockbusters te beurt viel.

Brussel

Eigen berichtgeving

Peter Mijlemans

Er waren maar liefst 1,5 miljoen exemplaren van Halo 2 vooraf gereserveerd, wat de omzet de eerste dag op zowat 80 miljoen euro brengt. Bijna het dubbele van wat het openingsweekend van boxofficehit Shrek 2 in het laatje bracht. Het gebeurt steeds vaker dat een game een film overvleugelt als het om omzet gaat. Vorige week werd exclusief voor PlayStation 2 Grand Theft Auto San Andreas op de markt losgelaten. Ontwikkelaar Rockstar leverde prima werk: in thuisland Groot-Brittannië stond de teller in één weekeinde op 40 miljoen euro meer dan de omzet van de laatste Harry Potter-film, die nochtans een nationaal record opleverde. Het eerste weekeinde werden 700.000 stuks verkocht, drie keer meer dan de immens populaire voorganger GTA Vice City. In een week tijd zijn wereldwijd vermoedelijk al meer dan drie miljoen stuks van het nieuwe game verkocht, goed voor dik 160 miljoen euro.

Net als bij de grote Hollywood-producties wordt het succes van een game tegenwoordig bepaald door de aandacht die het krijgt tijdens het lanceringsweekeinde. Loopt het dan storm, dan is het kassa, kassa. Net als bij films is de levenscyclus van games beperkt en zijn vooral de eerste weken intens. Vice City bijvoorbeeld verkocht die eerste week 1,7 miljoen stuks en klokte twee jaar later af op 'slechts' drie keer dat aantal.

Net als bij de filmblockbusters is het onnoemelijk belangrijk geworden voor het succes van een game dat er veel lawaai over wordt gemaakt. Het spel moet hot zijn, veelbesproken en de covers van alle gamesmagazines halen. "In de winkel is er immers heel veel keuze", zegt Mike Quigley, vice-directeur van softwaregigant Electronic Arts in The New York Times, net als in een groot bioscoopcomplex. Of de recensies van het game positief of negatief zijn, heeft op dat moment geen belang. Het met veel poeha, reclame en marketingstunts begeleide actieracegame Driv3r van Atari werd in de magazines tot schroot herleid maar stond wekenlang op 1 in de hitparade. Halo 2 zou en moest een hit worden (gemikt wordt op 10 miljoen verkochte stuks), dus worden de komende dagen en weken alle beschikbare spotlights gericht op dit ene game. Hoeveel de marketingcampagne van Halo 2 kost, weet niemand. Vermoed wordt dat het om tientallen miljoenen gaat, voor het eerst meer dan de kostprijs van het spel zelf. Bij Xbox maalt men daar niet om: "Deze week blaast Halo 2 alles omver. Zelfs de grootste Hollywood-films en dat was de bedoeling", klinkt het in marketinghoek. Om voldoende power te ontwikkelen werden de firma's onder de arm genomen die eerder van The Matrix, Harry Potter en Lord of the Rings een hype maakten. Middernachtopeningen zijn er momenteel nog niet bij in België. Maar de betere gamewinkel rolt vandaag letterlijk de rode loper uit, zoals bij een filmpremière of een Oscar-avond, om de gamesster The Master Chief, de held van Halo, te begroeten.

Halo 2 is een speciaal geval, door The New York Times niet ten onrechte de Star Wars van de games genoemd (GTA is dan Lord of The Rings). Halo 2 is de sequel van Halo, een sci-fi-shooter waarbij je een invasie van aliens moet afslaan. Het oorspronkelijke spel werd gebruikt om Xbox te lanceren. Dat lukte aardig, want Halo stoomde op tot een recordverkoop in het jaar 2001, nu goed voor 5 miljoen stuks, wat de consolegames betreft.

Xbox was het antwoord van Bill Gates op PlayStation (2) van Sony, dat een goudmijn was geworden. De gamesmarkt is momenteel jaarlijks goed voor 10 miljard euro, een omzet groter dan die van Hollywood, en blijft maar groeien. Consolegames zijn bovendien de pc-games - nog altijd een heel belangrijke reden om een computer te kopen of grondig te vernieuwen - langzaam maar zeker aan het opvreten, zeker nu alle merken hun on-linemogelijkheden hebben. De verkoop van pc-games zal in 2005 een piek van 3,9 miljard euro bereiken, zo voorspellen onderzoeken, om tegen 2008 af te kalven naar 3,5 miljard euro. Tijdens diezelfde periode stijgt de markt voor consolegames van 9,2 miljard euro naar 15,2 miljard euro. Logisch dus dat Gates een deel van de koek wilde. Meer zelfs, hij voorspelde binnen de kortste keren het marktleiderschap.

Daar had hij wat voor over. Om Halo exclusief voor te behouden voor Xbox en marktleider PlayStation 2 te kunnen aanvallen kocht hij gewoon softwareontwikkelaar Bungie op, na het bekijken van hun Halo-prototype voor computer, trouwens gepresenteerd door Apple-baas Steve Jobs. Halo was dé hit in wording, dus moest Gates het spel hebben. Ongelijk had hij niet. Halo werd overladen met prijzen - Oscars worden ze genoemd - en trok de verkoop van Xbox goed op gang. Toen het geweld van Halo was uitgewoed, stokte ook de verkoop van de console. Om als belangrijke spelers op de markt te blijven werden forse prijsdalingen afgekondigd. Momenteel maakt Microsoft per verkochte console verlies. Dus is alle geld ingezet op Halo 2 om Xbox opnieuw in the picture te krijgen. Het marktleiderschap is nog heel ver weg: de verdeling is momenteel 70 miljoen verkochte PlayStation 2's, 15 miljoen Xbox'en en 14 miljoen GameCube's.

Drie jaar werd aan de opvolger gewerkt door een team van 65 mensen, zo vertelde Pete Parsons van Bungie aan Reuters. Om zeker te zijn dat het speelde als een tgv werd het getest door maar liefst 8.000 mensen. Hoeveel games kosten wordt zelden meegedeeld maar de kostprijs van Halo 2 zou boven de 35 miljoen euro liggen, schatten insiders. Zelfs voor een topgame is dat een enorm bedrag. Het gemiddelde betere game kost ondertussen zowat 15 miljoen euro om te maken.

Halo 2 wordt deze week gelanceerd in 27 landen, in acht verschillende talen. "Microsoft Corp. lanceert het belangrijkste product van jaar voor het bedrijf, en het is geen Windows of Office maar een spelletje", vatte Reuters het belang samen. Xbox heeft Microsoft al tonnen geld gekost. Het eerste jaar kostte het gamessegment Microsoft 280 miljoen euro. Dit jaar staat de teller voorlopig op dik 100 miljoen euro. Betere resultaten, die niet te danken zijn aan een vlottere verkoop van de games, waaraan het bedrijf zijn consolecenten moet verdienen, maar door de productiekosten te drukken. Wil Xbox de gamers, de financiële wereld en de belangrijker nog de gamesmakers (die kiezen voor wie ze willen werken) overtuigen dat het een toekomst heeft in gamesland, dan moet Halo 2 alle kosten en moeite verzilveren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234