Zondag 17/10/2021

Halina Reijn

Terwijl de wereld in brand lijkt te staan, ga ik het repetitielokaal in om me als Maria Stuart te laten opsluiten

Het is dagelijkse kost geworden. Beelden van gemaskerde mannen die met veel machtsvertoon primitief barbarisme met hightech middelen vastleggen en het lekker uptempo gemonteerd de wereld in sturen, met het internet als nieuw, machtig wapen in hun heilige strijd. Niet middels woeste kreten in een vreemde taal vanuit een schimmige grot, maar met een perfect Brits accent wordt ons meegedeeld wat we verder nog mogen verwachten van de mannen van IS.

Absurde berichten over voormalige rappers of hoogopgeleide, in welvaart opgegroeide burgers uit westerse landen die zich aansluiten bij de radicale psychopaten, lijken schering en inslag. Vrouwen die tot seksslaaf worden gemaakt en per opbod op een marktplein verkocht, is een willekeurig tafereel op een doordeweekse dag in de Islamitische Staat. Gemeenteraadslid Abdoe Khoulani van Den Haag betuigt via zijn Twitteraccount openlijk zijn steun aan IS. De socialistische ambtenaar Yasmina Haifi noemt de dolgedraaide jihadisten "een uitvinding van de zionistische Joden".

En te midden van deze chaos staat er een nieuw theaterseizoen voor de deur. De zomer is voorbij, kinderen moeten weer naar school, mensen naar kantoor. In samenwerking met het Toneelhuis Antwerpen bereiden wij ons voor op de voorstelling Maria Stuart, het verhaal van de koningin van Schotland die na de moord op haar echtgenoot naar Engeland moet vluchten, door koningin Elisabeth als bedreigend wordt ervaren, twintig jaar lang in een cel belandt en daarna op bevel van Elisabeth wordt onthoofd.

Barbarisme is niets nieuws en hangt niet vast aan specifieke ideologieën, rassen, culturen of religies. Sadisme, machtswellust en het begaan van wreedheden zitten blijkbaar diep verankerd in de mens. Misschien was het onthoofden van landverraders of staatsvijanden rond 1580 iets gangbaarder dan nu en is het vooral de manier waarop de hedendaagse barbaren zonder enige schaamte of discretie Facebook en Twitter inzetten om hun zaak in ons gezicht te slingeren die ons zo frappeert, maar in wezen zijn dit soort excessen van alle tijden. In rap tempo passen sociale media hun regels aan, nauwelijks in staat de inventiviteit en onverschrokkenheid van de strijders om hun zaak over het voetlicht te krijgen, bij te benen.

En terwijl de wereld toch min of meer in brand lijkt te staan of in ieder geval in onze perceptie polariseert, ga ik het repetitie-lokaal in om me als Maria Stuart te laten opsluiten door Chris 'Elisabeth I' Nietvelt die aan het einde van ons verhaal mijn laatste wens inwilligt om mijn kroon te dragen terwijl mijn hoofd wordt afgehakt.

Maar goed. Chris en ik sluiten om 18 uur de deur van de fictieve kerker, trekken onze kostuums uit en gaan weer naar huis, terwijl de ouders van James Foley en die van zijn beul met deze gruwelijke gebeurtenissen moeten verder leven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234