Zaterdag 10/04/2021

HALINA REIJN

Halina Reijn is actrice bij Toneelgroep Amsterdam en schrijft wekelijks over wat haar bezighoudt.

Tweehonderdvijftig dollar? Heeft ie geen vrijkaarten? Wat is dat voor filmster?" "Nee, zo werkt het hier niet, daar doen ze niet aan, geen subsidie weet je nog, dat stuk moet zichzelf helemaal terugverdienen."

"O, nou ja, ok dan. Dan geef ik een deel van mijn gesubsidieerd salaris aan Broadway, why not."

Het is 2009, ik speel La voix Humaine op Governors Island in New York. Tot mijn grote vreugde is Carice van Houten overgevlogen voor een of andere modeshow, en vooral om mij te vergezellen tijdens mijn vrije uren in de maand die ik op Manhattan spendeer. Tijdens de opnames van Repo Men hebben Jude Law en Carice elkaar leren kennen en nu gaan wij dus gewapend met een volle beurs richting het theater waar hij elke avond Hamlet speelt.

Ondanks de hoge toegangsprijzen zit het helemaal vol. Na afloop drinken we een drankje. Terwijl Carice een mop over vlooien probeert te vertellen, wil Jude alleen maar praten over het ambacht dat acteren heet en natuurlijk Shakespeare zelf. Het wordt een verwarrende avond met te veel drank en slecht vertaalde grappen.

Jaren later vertrouwt mijn regisseur en artistiek leider Ivo van Hove mij toe dat we een stuk gaan doen in Londen, Obsession, en dat ik het toneel zal delen met de man die we voor 250 dollar Hamlet zagen spelen.

Terwijl de productie pas in 2017 van start zal gaan, ben ik nu al nerveus. Er is dan ook nu al bijna geen stoel meer te krijgen in de theaters waar we spelen, geen krant die er niet een pagina aan heeft gewijd, terwijl ik nog niet eens een script heb gezien, als dat al bestaat. Ook heb ik, behalve op die dronken avond, waarvan de man in kwestie zich naar alle waarschijnlijkheid helemaal niets meer herinnert, mijn tegenspeler nog nooit ontmoet. Best een lastig idee als je de thematiek van de roman - die meerdere keren werd verfilm, de meest beroemde versie was met Jack Nicholson en Jessica Lang: The Postman always rings twice - bekijkt. Het verhaal maakt zijn titel waar. Er ontstaat een obsessieve, verslavende liefde tussen een getrouwde vrouw en een landloper. Uiteindelijk besluit het duo de echtgenoot om te brengen, met wisselend succes. Kamikazeromantiek pur sang. Ik werk al twaalf jaar met Ivo en als ik één ding weet, dan is het dat hij niet houdt van braaf, klassiek toneel. Zijn voorstellingen zijn zinnenprikkelende achtbanen vol fysiek geweld en rock-'n-roll, geen ingehouden hoogstandjes van zelfbeheersings- toneel. Ik hoop dat Britse Jude daar een beetje rekening mee gehouden heeft toen hij ja zei tegen mijn vrijgevochten baas.

Over een week zal ik de acteur voor het eerst ontmoeten. Ter gelegenheid van een eenmalig ander project is hij in Amsterdam en maken we kennis. Zonder moppen, zonder mijn lieve vriendinnetje, maar met mijn vertrouwde collega's die godzijdank meespelen, en zonder wie ik dit hele avontuur niet zou trekken.

"Do you remember the flees?" je kunt er zeker van zijn dat ik de eerste uren geen zinnig woord zal uitbrengen. Wat een ongemakkelijk gedoe.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234