Vrijdag 30/10/2020

AchtergrondLuchtvaart

Half miljard euro moet Brussels Airlines in de lucht houden

Brussels Airlines-CFO Dieter Vranckx.Beeld BELGA

Het staat zo goed als vast dat Brussels Airlines de coronacrisis zal overleven, dankzij een redding van bijna een half miljard euro. België leent 290 miljoen uit, dat de luchtvaartmaatschappij in de zomer van 2026 terugbetaalt. De Duitse moedergroep Lufthansa stort nog eens 170 miljoen euro.

Brussels Airlines hapt al maanden naar adem en kan eindelijk weer denken aan de langere termijn. Tussen eind maart en midden juni werd er behalve een handvol repatriëringsvluchten niet gevlogen. Omdat stilstaande vliegtuigen niets opbrengen en toch geld kosten, kwamen de financiële grenzen snel in zicht. 

“Het is een kwestie van weken, niet maanden”, zei de CEO zelfs nadat een derde van de vloot weer opsteeg. Ei zo na werd het een kwestie van dagen of uren.

Een reddingsboei van in totaal 460 miljoen euro brengt daar verandering in. Nog niet alle handtekeningen zijn verzameld, maar problemen worden niet meer verwacht. Haastwerk kan je de onderhandelingen tenslotte niet noemen, eerder het omgekeerde. Iedereen die over het dossier iets te zeggen heeft in Brussel, Zaventem, Berlijn of Keulen – de hoofdzetel van Lufthansa – is ondertussen uitgebreid gepolst.

Stok achter de deur

Concreet zal België 290 miljoen overmaken: Brussels Airlines zal daarop rente betalen en in 2026 de hoofdsom aflossen. In regeringskringen gaat men er prat op dat er geen subsidie is uitgedeeld. Tegelijkertijd zijn er garanties afgedwongen met een businessplan dat loopt tot 2026. Het geleende geld zal bijvoorbeeld alleen in België gebruikt worden.

De staat mag twee bestuurders kiezen om tot 2026 de interne keuken in de gaten te houden, ook al blijft Lufthansa baas. Als ultieme stok achter de deur gaven de Duitsers hun aandelen van Brussels Airlines als onderpand voor de lening. 

Als terugbetalen niet lukt of Lufthansa houdt zich niet aan de afspraken, dan kan België opnieuw aandelen in handen krijgen van de grootste luchtvaartmaatschappij van het land. Lufthansa is 100 procent eigenaar van de opvolger van Sabena sinds 2016 en komt zelf met 170 miljoen over de brug. Die som dient om het eigen vermogen – het omgekeerde van vreemd vermogen zoals een lening – opnieuw boven nul te tillen.

70 miljoen daarvan zal een herstructurering bekostigen. In precoronatijd werkten er ruim 4.000 mensen bij Brussels Airlines, die bijna allemaal in tijdelijke werkloosheid werden geparkeerd. Onze overheid wilde niet ook nog eens opdraaien voor de kosten om tegen eind dit jaar 1.000 personeelsleden definitief te laten gaan. Niet veel meer dan één op drie daarvan zouden naakte ontslagen mogen zijn.

Zaventem

Ook al is de bedoeling van Brussels Airlines om nu stevig te krimpen en pas over een paar jaar weer te groeien, voor leveranciers en de luchthaven is het beter dan een faillissement. De marktleider was vorig jaar goed voor 40 procent van alle trafiek op Brussels Airport. Met alle vluchten van Lufthansa meegerekend gaat het over een marktaandeel van iets meer dan de de helft.

In de onderhandelingen hamerden de Duitsers erop dat daardoor 40.000 Belgische jobs onrechtstreeks afhankelijk zijn van één luchtvaartmaatschappij. Korte vluchten brengen Europeanen naar Zaventem, die daar op langeafstandsvluchten stappen richting de VS en vooral (Sub-Sahara-)Afrika.

Dat laatste is de winstmachine van Brussels Airlines en Lufthansa heeft beloofd dat Brussels Airport een kruispunt richting Afrika zal blijven in het netwerk van de groep. Het hoofdkwartier blijft in Brussel en zelfs het merk Brussels Airlines mag niet verdwijnen. 

Na de overname in 2016 was nog geprobeerd om de maatschappij te laten opgaan bij de Duitse lagekostenmaatschappij Eurowings. Dat kwam zo dichtbij dat enkele toestellen al beplakt waren met die nieuwe naam.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234