Donderdag 20/02/2020

HALAL REIZEN, gegarandeerd zondevrij

Reizende moslims vormen een van de snelst groeiende groepen in de toeristische industrie. Ze willen de wereld zien en hebben er ook de middelen voor. Hotels over de hele wereld verwelkomen hen met open armen. Maar België hinkt achterop. En nog geen beetje, zo blijkt.

In de Koran staat het, haast letterlijk. Een warme, stokoude oproep om de koffers de pakken en de wereld te verkennen: "O mensen, Wij hebben jullie uit een man en een vrouw geschapen en Wij hebben jullie tot volkeren en stammen gemaakt opdat jullie elkaar zouden kennen." En geluisterd wordt er, onder andere in ons land, onder het groeiende aantal moslims dat tot de middenklasse behoort.

Vakantievierende moslims brengen geld in het laatje van de toerisme-industrie. Veel geld: in 2013 zo'n 130 miljard euro wereldwijd (zie kader), en dat bedrag zou in 2020 tegen de 170 miljard kunnen zitten. Niet alleen reizen ze meer dan vroeger, de gemiddelde moslim geeft tijdens zijn vakantie ook meer uit dan bijvoorbeeld een Europeaan. En dat hebben meer en meer landen begrepen. De term 'halal travel' ontgroeit razendsnel de negatieve connotatie van kebabketen en obscure reisbureautjes.

In westerse oren klinkt 'halal travel' nogal exotisch, en als je dan hoort dat het te maken heeft met aparte zwembaden voor mannen en vrouwen, en met een verbod op alcohol in de lounge en in de minibar, hebben we misschien de neiging om dit snel en fel te gaan veroordelen. Maar uiteindelijk gaat het om een niche als een andere - hoewel je met 1,8 miljard moslims wereldwijd niet echt over een niche kunt spreken. Het draait allemaal om een markt met veel potentieel, die niet zal verdwijnen, integendeel. Wie morele bezwaren voelt, kan bijvoorbeeld even stilstaan bij onze 'adult only'-hotels, een andere toeristische niche waar bij ons wél gretig op wordt ingespeeld. Aan de optie 'kinderen niet toegelaten' neemt haast niemand bij ons aanstoot. Maar is dat dan zoveel beter? Heeft niet iedereen het recht op een vakantie zoals hij of zij dat wil?

Voor meer en meer grote resorts is 'halal' het businessmodel. Zo is er het imposante Angel's Marmaris Hotel in Turkije, dat van gasten een knappe 9,4 op 10 krijgt op het wereldwijde online reisbureau HalalBooking.com. Reizigers zijn in de wolken over de 'no alcohol policy', over de 'Hidden Sea' (een stukje strand alleen voor vrouwen), en verder over doodgewone vakantiedingen zoals de goede babysitservice, de leuke activiteiten 's avonds en de brandschone kamers. Het Alanda Hotel in Marbella (8,5/10 en het eerste 'halal certified' hotel in Spanje) heeft een moskee vlakbij, serveert alleen halalmaaltijden en er valt geen druppel alcohol te bespeuren.

Opvallend: blijkbaar zijn veel gasten in die hotels ook niet-moslims, die het fijn vinden om bijvoorbeeld onder vrouwen te bakken aan het zwembad, of die hun kinderen niet graag tussen gemarineerde toeristen aan de bar zien rondhangen.

Cultuur en geschiedenis

Brahim Lambrani (26) uit Antwerpen, die de reismicrobe serieus te pakken heeft, trok met zijn vrouw onlangs naar zo'n resort in Maleisië. Heerlijk om allebei te kunnen zwemmen, vindt hij, maar zijn interesse en die van Yousra reikt een stuk verder dan luieren. "Mijn vrouw en ik reizen halal. Da's niet altijd evident. In Europa bestaan er geen islamitische resorts, maar dan boeken we bijvoorbeeld eens een vakantiehuisje met een privézwembad. Uiteindelijk zijn we toch vooral geïnteresseerd in cultuur, in geschiedenis. Daarom trekken we deze zomer naar het zuiden van Spanje, waar moslims eeuwen geregeerd hebben. Tijdens citytrips bezoeken we de dingen die iedereen wil zien, de Big Ben bijvoorbeeld, maar we geven onze vakantie ook een islamitische touch. We zoeken moslimwijken op, we gaan de moskee bezichtigen...

"Vakantie is voor ons ook: lekker eten. Ook dat speelt een rol als we onze bestemmingen kiezen, want als je niet kunt proeven van de lokale specialiteiten, is het ook maar jammer. Ik maak daar echt een project van, ik pluis websites uit met adresjes. In Italië kunnen we lang niet alle pizza's en pasta's proeven, maar dan gaan we gewoon voor de visvariant."

"We zijn nog maar een jaar en drie maanden getrouwd en in die tijd hebben we al best wat van de wereld gezien: we trokken al samen tien dagen naar Marokko, we gingen naar Londen en naar Italië. Het valt me op dat er ook onder leeftijdsgenoten de laatste vijf, zes jaar meer en meer gereisd wordt.

"Onze ouders en grootouders trekken in de zomer natuurlijk naar Marokko. Maar wij hebben alleen nog verre familie daar, met wie we tijdens de feestdagen weleens bellen, maar we hebben niet de behoefte om hele zomers met hen door te brengen. Nee, wij willen dan liever de wereld zien. Dubai, Turkije, veel vrienden trekken ook naar Zuidoost-Azië en naar Amerika."

Turkije aan de top

Jetair, Thomas Cook, Toerisme Vlaanderen, Horeca Vlaanderen: allemaal vallen ze uit de lucht als we hen de term 'halal reizen' voorschotelen. Toerisme Vlaanderen leidt het gesprek tamelijk ongemakkelijk naar een aantal projecten rond kansarmoede, Thomas Cook wringt zich in duizend bochten om te benadrukken dat religie voor hen geen enkele, maar dan ook geen énkele rol speelt. En Jetair legt elke zomer meer vluchten in naar Marokko, Turkije en Algerije, "maar in pakketreizen met hotels zijn moslims niet geïnteresseerd. Die organiseren alles liever zelf."

Onzin, zegt Nadia Mfarraj van reisbureau Chirine Voyages in Vilvoorde. "Vroeger gingen moslims niet op reis omdat hun religie hen weghield van stranden en zwembaden, waar mannen en vrouwen samen zwemmen. En als ze al op vakantie gingen, konden ze er niet goed van genieten. Wie het kon betalen, boekte een villa met een privézwembad.

"Nu bieden we al een jaar of twee reizen aan naar islamitische resorts. Dat boomt enorm. Het heeft ons zelfs uit de economische crisis geholpen. Andere reisbureaus hebben zwaar te lijden onder het terrorisme, maar wij niet: moslims blijven reizen boeken naar Turkije. Ze denken er niet aan om zich een reis te ontzeggen vanwege de aanslagen, hoewel ze Istanbul wel mijden. Ik denk dat de grote reisbureaus hier enorme kansen laten liggen, ze beseffen nog niet wat het potentieel is. Maar ja, die worden altijd een beetje later wakker. (lacht)"

Enkele kleinere reisbureaus bij ons hebben het dus al door, hoewel Mfarraj ruiterlijk toegeeft dat affiches ophangen een tikje te ver zou gaan: "Wij hebben meer dan genoeg aan de mond-tot-mondreclame, we willen geen bureau worden dat alleen gespecialiseerd is in halal reizen."

Travel is the new Rolex

Volgens etnomarketeer Rachid Amrani (Antwerps marktonderzoeks- en communicatiebureau Tiqah) is er, ook wat toerisme in ons land betreft, een enorm potentieel dat zomaar voor het oprapen ligt. "We hebben in dit land een rijke cultuur, maar wat die islamitische toeristen zou interesseren, wordt totaal niet uitgespeeld. Ja, er is het Rubensmuseum, het Atomium en Magritte: zaken die leuk zijn voor Amerikanen en zo, maar iemand uit het Midden-Oosten of uit Azië wil andere dingen zien en beleven. Zo heeft het Louvre intussen een vleugel met islamkunst.

"Ook op het vlak van accomodatie en eten kan er veel verbeteren. Maar halal is een beetje een ongemakkelijk woord, terwijl het gaat over eenvoudige aanpassingen: ik wil geen spek zien naast de eitjes aan het ontbijtbuffet, geen pornokanaal in mijn hotelkamer, geen bijbel in mijn nachtkastje. Wat al zou helpen, is een eenvoudige app met adresjes waar je gastronomisch kunt gaan eten, of frietjes kunt proeven. Voor rijke moslims geldt: travel is the new Rolex. Die Bentley hebben ze gehad, nu willen ze culturen ontdekken en beleven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234