Zondag 27/09/2020

Hadise gaat naar finale Eurosong, Belgische ‘Copycat’ haalt het niet

Dat de Waal Patrick Ouchène zogoed als kansloos was in de eerste halve finale van Eurosong vermoedden bookmakers en kenners al langer. De Elvislookalike strandde niet verwonderlijk buiten de selectie. Hadise, die voor Turkije opkwam, kwalificeerde zich wél voor de liedjeswedstrijd.

Van de achttien inzendingen mochten er tien naar de finale van het 54ste Eurovisiesongfestival, zaterdag in Moskou: géén sinecure om de beste acts te selecteren, want het evenement blonk uit in middelmaat. Die bloedeloze bedoening werd slechts een enkele keer opgevrolijkt door het popduo t.A.T.u. en een legerkoor die samen aantraden tijdens een variété-act na de televoting. Voordien lieten zich drie Belgen opmerken: de RTBF stuurde Elvislookalike Patrick Ouchène met ‘Copycat’, de Molse popster Hadise vertegenwoordigde Turkije en songsmid Marc Paelinck schreef het nummer voor de Maltese inzending, die ook de finale haalde. Maar van bij de aftrap werd de halve finale gedicteerd door pijnlijke mediocriteit: zo liet Montenegro zich voorstaan op alle duffe clichés uit de Eurosongtraditie. “Niet echt een hoogvlieger”, morde André Vermeulen. Ouchènes Elvisact maakte dan weer een kleurloze indruk tussen de Oost-Europese kluchten van Wit-Rusland en Macedonië (gladde Bon Jovi’s die bewogen met de souplesse van een aluminiumstaaf), of Tsjechië (een als superheld verklede idioot die op een mankend zigeunerdeuntje de exit opzocht). Ook de bespottelijke ninetiesdance van Finland stuurde je gestel in de war: hoe zij zich de finale binnenwerkten, is ons een raadsel. In dat gezelschap onbenullen kwam Hadise zowaar lentefris over: niet dat zij zich kon beroemen op een uitgesproken earcatcher, maar de kebabtentcharme van haar kleurrijke act bleef toch net iets langer nazinderen dan de overige liedjes. Zo was je de fletse folklore van Portugal al vergeten voor je saudade kon zeggen, en verzekerde ook Bosnië-Herzegovina zich maar net van een finaleplaats met een Eurovisielied by numbers.De Zweedse inzending viel heel wat meer op, met een bizarre opera-act die beats en bombast omarmde. Dat het Hoge Noorden de grenzen van de goede smaak aftastte, deerde niemand: ook zij haalden de finale. Een ijselijk slecht Bulgarije lukte dat niet. Andorra en Roemenië (melige girlpower), Zwitserland (belegen britpop), IJsland en Malta (orkestrale edelkitsch) en Israël (een drietalig vredeslied) deden het in vergelijking beter, al vielen ze met hun oerbrave pophits wel nauwelijks op. Toch zien we die laatste zaterdag terug, net als Roemenië, IJsland en Armenië. (gva)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234