Donderdag 29/10/2020

Hacker wordt held in 'Watch Dogs'

In de nieuwe game Watch Dogs bent u een hacker die het opneemt tegen de boze machten die ons digitale leven beheersen. Uw wapens? Een pistool en een smartphone. 'Als speler moet je nadenken over de impact die technologie op ons dagelijkse leven heeft gekregen', zegt maker Jonathan Morin.

In de rechterhand een pistool, in de linker een smartphone: dat is het wapenarsenaal van Aiden Pearce, het hoofdpersonage in de nieuwe game Watch Dogs. Welke van de twee wapens het krachtigste is? Wij gokken op het laatste. Met zijn speciale smartphone, die vol hackingsoftware zit, kan hij clandestien inloggen op CtOS, het centrale besturingssysteem dat in de nabije toekomst de Amerikaanse stad Chicago leidt, en van daaruit krijgt hij toegang tot alle bewakingscamera's, ophaalbruggen, poorten, rioolpijpen, en zelfs een deel van het elektriciteitsnetwerk.

Na een paar uur in de game, waarin u het aantal clandestiene apps in uw smartphone nog hebt versterkt, is uw technologische macht over de omgeving quasi goddelijk. "Er vloeit een hele gegevensstroom door het Chicago dat we hebben geschapen, en die assimileer je in de beslissingen die je van seconde tot seconde neemt", zegt Jonathan Morin, creative director van de game voor de Franse uitgever Ubisoft.

"Games hangen altijd voor een stuk af van de reflexen van de speler, ook de onze dus. Maar wat we daarbovenop voor elkaar wilden krijgen, is dat je als speler meer nadenkt over je omgeving, zelfs wanneer je beslissingen binnen een fractie van een seconde moet nemen. En ook over de impact die technologie op ons dagelijkse leven heeft gekregen."

Hoofdpersonage Pearce was ooit een misdadige hacker, die na een mislukte infiltratie - en daaropvolgend een afrekening die een van zijn familieleden duur kwam te staan - zijn technologische macht inzet om wraak te nemen op zijn voormalige opdrachtgevers. Maar zoals dat betaamt in een thriller van dit slag, maakt hij tijdens zijn queeste ook grotere en duisterder machten wakker.

'1984' van Orwell

Een 1984 in gamevorm? Niet bepaald, zegt Morin. "In het begin hadden heel wat mensen die de ontwikkeling van de game volgden inderdaad de neiging om de wereld die we hebben geschapen 'orwelliaans' te noemen. Prima, maar het zit ernaast: 1984 was relevant in zijn tijd, maar de dingen die Orwell erin schetste kloppen niet meer. Het verhaal van Watch Dogs gaat over de verscheidene kwade krachten die we vandaag zelf over ons heen hebben geroepen door alles digitaal met elkaar te verbinden."

Hij heeft het over het big-brothergehalte van overheden, waarover de wereld pas sinds vorig jaar een min of meer realistisch beeld kreeg door de onthullingen van Edward Snowden. Maar ook over hackerbendes die uw en mijn bankrekening plunderen of onze inloggegevens kapen om in te breken op de servers van onze werkgever; over staten die achter de schermen een cyberoorlog voeren; over internetbedrijven die een profiel over ons bijhouden, en dat verkopen voor marketingdoeleinden.

Toen het script klaar was, werd het nagelezen en verbeterd door mensen van het Russische computerbeveiligingsbedrijf Kaspersky, om ervoor te zorgen dat er geen kemels in staan wat betreft technologie en terminologie.

Qua themakeuze is de game bijna visionair: het verhaal werd namelijk in 2009 al goeddeels uitgetekend, vier jaar voor de Snowden-files. "We hebben sindsdien niets meer aan het verhaal veranderd", zegt scenarist Kevin Shortt. "Toen dat nieuws losbrak, keken we er niet eens meer raar van op: we zaten zo diep in onze research dat we ondertussen wel wisten dat de wereld zo in elkaar zit. We wisten ongeveer hoeveel informatie er wordt verzameld, en wat daarmee wordt gedaan."

Uw jaarinkomen

Dat Watch Dogs speelt als een parabel over onze groeiende afhankelijkheid van technologie, is niet alleen te merken in het verhaal van de game. Het ongemakkelijkste gedeelte van de game zit in een simpele gimmick, waarmee u via de smartphone van Pearce het persoonlijke leven kunt doorgronden van iedere digitale figurant die u in de stad tegenkomt: van zijn bankrekening via zijn jaarinkomen tot zijn medische geschiedenis, strafblad en andere feiten. "Het was onze bedoeling om dat unheimlich te laten aanvoelen", zegt Shortt.

"We hebben heel veel tijd gestoken in de content van die profiler-berichten: ieder personage dat je tegenkomt heeft een uniek profiel. Automatisch begin je hun verhaal compleet te maken in je hoofd. Als je nu op voorhand al weet dat iemand veroordeeld is geweest voor dierenmishandeling, ga je hem altijd in dat licht blijven zien, wat hij ook zegt. Informatie is macht: het verandert hoe we over iets of iemand denken."

Het bedrijf maakt er geen geheim van dat het in Watch Dogs het begin van een nieuwe franchise ziet, net als zijn door de wereldgeschiedenis lopende reeks Assassin's Creed zeven jaar geleden. "Ik denk dat je vandaag geen game meer maakt zonder op zijn minst de hoop dat die het begin van een nieuwe serie kan inluiden", zegt Morin.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234