Maandag 29/11/2021

Haantjes met gouden halssnoer

Puff Daddy en The Family mennen Vorst Nationaal

Brussel

Van onze verslaggever

Ward Daenen

Pif, paf, Puff Daddy: begeleid door knallende vuurpijlen, snelle videobeelden, zes hippe danseressen en een band, daalde het mannetje van New York op een platform uit de hemel neer. Tijdens de epische hit 'Come to Me', voorbij de tweede concerthelft, stonden alle geluidsregisters open en stak Puff Daddy's silhouet af tegen de felle spots op de trap. De hit-makin', money-havin' en Bentley-drivin' Sean 'Puffy' Combs, maat van de vermoorde Christopher 'The Notorious B.I.G.' Wallace, zwaaide tijdens dat hoogtepunt met de Belgische vlag. Een goed gevuld Vorst Nationaal ging helemaal uit de bol, maar waarom eigenlijk? "Jullie betaalden een smak geld, dus zorg maar dat je je vermaakt", zo beantwoordde Combs mijn vraag. Voor het enige concert in de Benelux kwamen 7.000 toeschouwers à 1.150 frank per ticket naar Vorst.

Puff Daddy mende het volk probleemloos met typische stadionrockspelletjes en vulde het programma met evidente peplijnen ("Pump your fist like this" en "Wave your hands in the air"). Verder bewoog Puffy hier eens suggestief bovenop een in leer gehulde danseres en snelde de man in het witte pak daar weer naar een van de twee kleine zijpodia teneinde de toeschouwers op te hitsen.

Het moet evenwel gezegd: deze mainstreamrapper wist tenminste dat hij in België en inzonderheid Brussel was. Dat werd dinsdagavond dan ook tot in den treure herhaald. De ruim 25 nummers en acts gingen tijdens een twee uur durende show naadloos in elkaar over, maar loeiharde muziekpartijen van de dj, aanvullende slagen van de drummer op de basdrum en de toms en ezelachtige rhymes van de rappers overheersten het concert.

De subtiele stemmen van het achtergrondkoor verzonken tijdens 'I'll Do This for You' in een soep van hoe's en andere ha's. Ook een hit als 'It's All About the Benjamins' en het ditmaal van Public Enemy geleende en omgeklede 'PE 2000' kwamen vanuit de buik noch het hart. 'Satisfy You', met de overbekende sample van Club Nouveaus 'Why You Treat Me So Bad', genoot veel bijval van het publiek. Het volslanke lijf van Notorious B.I.G. verscheen uitgebreid op het scherm tijdens de vrolijk en haastig gedebiteerde begrafenisklapper 'I'll Be Missing You', het bekende doorslagje van 'Every Breath You Take' van The Police.

Puff Daddy bracht op de koop toe The Family mee, zangers en muzikanten die aan zijn amusementsconcern Bad Boy kleven. Zo bleek 112 'in da house'. De intro van deze vier zangers beloofde al niet veel goeds - "Pump your fist like this" wisten ook zij - en bij de vette drums en hun hopeloos verspringende stemmetjes liep het helemaal mis. Sean Combs stelde bovendien zijn volslagen onbekende 'familielid' Carl Thomas voor aan de wereld: "Dit wordt een van de stemmen van de eenentwintigste eeuw", sprak de ontdekker. "En binnenkort komt zijn plaat uit", voegde hij fijntjes toe. Thomas viel tijdens 'In The Air Tonight' van Phil Collins het record 'meest aantal noten per seconde' aan. Bovendien zong dit haantje met gouden halssnoer in volzinnen als "She Still Belongs to Someone Else" en, jawel, "U Taste So Sweet".

Tussen de bedrijven, ook de tijd voor een verkleedpartij, liet Puffy een video van een van zijn nieuwe rapgroepen annex marketingproducten draaien. En evenzo link waren de makke juniorenspraakwatervallen van Little Caesar.

Kortom, het was een geoliede show en een juist verpakt product voor de wereldmarkt. Deze rijke superster heeft een dijk van een pseudo-messiaans imago (God is zijn 'Best Friend') en een succesformule: een bekende sample aangevuld met rijmen over auto's, juwelen en vrouwen (featuring een kameraadschappelijke woordkunstenaar) plus een perfect geproducete cd. Iedereen moest achteraf glimlachen: de een al om een andere reden dan de ander.

Het was een geoliede show en een juist verpakt product voor de wereldmarkt

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234