Vrijdag 21/02/2020

Tax shift

Haal geld weg bij de banken, en andere denkpistes om de tax shift te realiseren

Premier Charles Michel geeft in de Commissie Binnenlandse Zaken antwoord op vragen over onder meer de tax shift.Beeld PHOTO_NEWS

Drie weken resten premier Michel nog. Binnen die zelf opgelegde deadline moet hij op de proppen te komen met een verschuiving van de lasten op arbeid naar andere bronnen. Daarbij liggen verschillende pistes op tafel.

Om een bijkomende verlaging van de loonlasten voor werknemers en bedrijven te financieren is de regering-Michel op zoek naar een compromis over het meest gevoelige luik van de tax shift: de lasten op vermogen. CD&V stuurt daarbij sterk aan op een belasting van meerwaarde op aandelen en vastgoed, maar de andere partijen achten dat contraproductief omdat de economie nood heeft aan investeringen. Zij geven net de voorkeur aan maatregelen die geld activeren en 'slecht' gedrag ontmoedigen.

Vooral de liberalen hebben te veel trauma's overgehouden aan de regering-Di Rupo om deze legislatuur grote fiscale revoluties toe te staan. Vandaar dat er momenteel wordt uitgegaan van een minimumscenario van 2,5 à 3 miljard euro, waarmee de lasten voor bedrijven en werknemers ongeveer fifty-fifty worden verlaagd. Dit zou concreet gebeuren met een verlaging van de patronale bijdragen van 33 naar 25 procent voor de bedrijven, en het schrappen van de belastingschaal van 30 procent en/of het optrekken van het belastingvrije minimum voor werknemers.

Om dat te financieren ligt een hele hoop voorstellen op de onderhandelingstafel waarover nog volop gediscussieerd wordt.

2,5 miljard à 3 miljard euro minder lasten op bedrijven en werknemers, dat wil de regering financieren. Doel is om de lasten voor bedrijven en werknemers ongeveer fifty-fifty te verlagen.

100.000 euro kun je als spaarder bij je bank parkeren zonder dat je daarop belast wordt. De regering bekijkt of ze dat bedrag kan verlagen.

500 miljoen euro kan de regering winnen door de onder Di Rupo besliste btw-verlaging van 21 procent naar 6 procent op elektriciteit terug te draaien. Of dat effectief gebeurt, is onzeker.

Aandelen: taks op speculatie

Alle coalitiepartijen zijn het erover eens dat er een speculatietaks moet komen voor wie aangekochte aandelen binnen de drie tot zes maanden al opnieuw verkoopt. Een grote opbrengst wordt daarvan niet verwacht, de belasting is eerder symbolisch en marktcorrigerend. Vandaar dat er ook andere scenario's op tafel liggen. Zo zouden aandeelhouders in het vizier kunnen komen die hun meerwaarde langer bijhouden en dus niet opnieuw investeren in de economie.

Btw: minder uitzonderingen

Een algemene btw-aanpassing, bijvoorbeeld van 21 naar 22 procent, ligt te gevoelig. Vandaar dat er gekeken wordt naar het beter groeperen van de uitzonderingstarieven van 0 procent, 6 procent en 12 procent.

Het terugdraaien van de onder Di Rupo besliste btw-verlaging van 21 procent naar 6 procent op elektriciteit kan vlotjes 500 miljoen euro opbrengen. De maatregel is echter nog onzeker omdat die ook de indexering van de lonen kan versnellen.

Vermogen spaarboekje in vizier

262 miljard euro hebben we met z'n allen op spaarboekjes geparkeerd. Daaraan raken is als raken aan de baksteen of de auto van de Belg. Toch roepen financiële instellingen zoals de Nationale Bank al jaren op om de belastingvrijstelling op alle intresten onder de 1.880 euro te verlagen, omdat er te veel geld blijft plakken bij de banken. Die piste ligt nu op de onderhandelingstafel.

Doordat de rentes tegenwoordig zo laag zijn, ben je vandaag met een spaarboekje tot maar liefst 100.000 euro vrijgesteld van lasten. Voor koppels is dat het dubbele en in principe kun je dan nog je middelen over meerdere rekeningen spreiden om onder de limiet te blijven. Binnen de meerderheid valt te horen dat een verlaging van de vrijstelling dus niet de middenklasse treft, maar de vermogenden.

Accijnzen op frisdranken

Raken aan de firmawagens om de files te verkleinen is taboe voor N-VA en de liberalen. Maar er wordt wel gekeken naar andere ingrepen om schade aan het milieu en de volksgezondheid te ontmoedigen.

In vier jaar tijd zou de prijs van diesel op hetzelfde niveau als benzine worden gebracht. Bovendien zouden de accijnzen op stookolie, tabak en alcohol worden verhoogd én is er een piste om een taks te heffen op suikerhoudende frisdranken. In Frankrijk bestaat die al en is de consumptie van frisdranken gedaald.

Bedragen zijn er nog niet en de maatregel ligt ook hoegenaamd nog niet vast. Gewezen minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) onderzocht de taks al eens in 2013, maar zag er te weinig brood in.

Op zijn Zweeds: 'dual income tax'

CD&V heeft een drastische vereenvoudiging van de fiscaliteit in gedachten naar Scandinavisch model: de dual income tax. Het komt erop neer dat alle vormen van vermogen - dus ook aandelenwinst, vastgoed en huuropbrengsten - op dezelfde manier worden belast.

De drie andere partijen voelen wel iets voor het principe, maar niet voor de uitwerking ervan. Ze vrezen namelijk dat een hervorming van het kadastraal inkomen tot een pure belastingverhoging en vooral misnoegde achterban zal leiden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234