Dinsdag 27/07/2021

H&M stelt teleur, Zara loopt uit

BRUSSEL l Hennes & Mauritz (H&M) noteerde voor de maand juni een omzet die lager was dan verwacht. Daarmee lijkt de Zweedse kledinggroep steeds meer terrein te verliezen tegenover zijn Spaanse rivaal Inditex. Die heeft de voorbije tien kwartalen een hogere omzetgroei kunnen noteren dan H&M.

Inditex, dat vooral bekend is van het merk Zara, onttroonde eerder dit jaar H&M als grootste Europese kledingketen. H&M telde eind juni 1.244 winkels. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder. H&M meldde in maart, bij de publicatie van de resultaten over het op 28 februari 2006 afgesloten eerste kwartaal van het boekjaar 2005-2006, dat het dit boekjaar 150 winkels wou openen.

Inditex, dat ook de merken Bershka en Massimo Dutti omvat, heeft zijn aantal winkels verdrievoudigd in de voorbije zes jaar, en telt intussen ongeveer 2.890 vestigingen. Eind 2009 moeten dat er 4.000 zijn.

In België zijn er vandaag negentien Zara's, twintig Massimo Duttiwinkels, zeven Bershka's en twee Zara Homewinkels. H&M heeft ongeveer 50 winkels.

H&M meldde dat de omzet bij de winkels die minstens een jaar open zijn vorige maand met één procent is gestegen. Analisten hadden gemiddeld gerekend op een groei van 4 procent. De totale omzet, exclusief wisselkoersschommelingen, nam toe met 9 procent. De analisten mikten op een groei van 13 procent.

Analisten verwachten dat de tegenvallende maand juni H&M zal verplichten meer kortingen te bieden in juli en augustus om de voorraden uit te dunnen. Dat kortingen er zouden komen in het derde kwartaal liet H&M in mei trouwens zelf al uitschijnen.

H&M houdt nog meer ijzers in het vuur. Zo blijft de Zweedse groep een beroep doen op grote modeontwerpers om extra klanten aan te trekken. Na Karl Lagerfeld en Stella McCartney is het de beurt aan het Nederlandse duo Viktor & Rolf. Zij ontwerpen een mannen- en vrouwencollectie die in november in de rekken moet liggen. Het contract is 43 miljoen euro waard.

Bovendien lanceert H&M een keten met kleding in een hogere prijsklasse dan die van de traditionele H&M-winkels, waar dameskledij voor lage prijzen tot 4,90 euro over de toonbank gaat. Van de nieuwe keten worden vanaf 2007 een tiental nieuwe vestigingen geopend in verschillende landen. De prijzen zullen wel nog altijd lager liggen dan die van de concurrenten in het vergelijkbare marktsegment, stelt het bedrijf. Met die nieuwe formule lijkt H&M ook de concurrentie met het merk Zara aan te willen zwengelen.

H&M betreedt vanaf 2007 ook de Chinese markt met een winkel in Shanghai en in Hongkong. De voorbije maanden opende de groep 57 winkels, voornamelijk in Duitsland, Spanje, Frankrijk, de VS en Canada. (JCS)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234