Donderdag 28/05/2020

Gwendolyn Rutten mag tevreden zijn, haar drie speerpunten zijn mogelijk

Beeld BELGA

Uiteraard werden de wachtlijsten politiek gerecupereerd, dat leverde mooie foto's op, maar ook een bittere nasmaak, zegt Marc Van Gestel. Hij is voorzitter van Fovig (organisatie van ouders van een kind met een handicap) en woordvoerder van ZorgGebruikers.be.

Als ZorgGebruikers.be delen we de analyse 'Wachtlijsten gehandicapten zijn wel oplosbaar' (DM 1/8). Ook de opinie van Open-Vld-voorzitter Gwendolyn Rutten is interessant. Ze ziet drie speerpunten: thuiszorg, persoonsgebonden budgetten en vrij zorginitiatief. Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen (CD&V) op zijn beurt heeft een nieuw financieringsdecreet klaar. Deze regering zal het goedkeuren, maar de kosten en uitvoering zijn voor de volgende legislatuur.

Op de details na liggen beide voorstellen in dezelfde lijn en kunnen we ons erin vinden. Waar we echter niets over horen, is de noodzakelijke open-eind-financiering. Wanneer het budget voor gehandicaptenzorg op voorhand vastligt, is het per definitie geen vraaggestuurde zorg maar budgetgestuurde zorg.

Toen wij in 2000 ons met enkelen engageerden om het tekort aan opvang aan te kaarten, waren wij gewone ouders die - wat bedremmeld - gebruik maakten van de sociale voorzieningen. In de voorbije 13 jaar hebben we alle politieke partijen gezien, sommige bij overleg, andere tijdens betogingen. We verzamelden zelfs meer dan 70.000 handtekeningen voor het 'Recht op Zorg', tevergeefs.

Terug naar af
Uiteraard werden de wachtlijsten politiek gerecupereerd, dat leverde mooie foto's op maar ook een bittere nasmaak. Alles komt terug, maar de recente uitspraken van een ex-minister over wachtlijsten schoten ons in het verkeerde keelgat. Het was terug naar af, zonder evenwel langs 'Start' te komen.

Vrijwel alle gebruikersverenigingen hebben het nieuwe financieringsdecreet voor de gehandicaptenzorg goed onthaald. Het moet op 1 januari 2015 ingaan. Zelfs Gwendolyn Rutten mag tevreden zijn, haar drie speerpunten zijn mogelijk. In de volgende Vlaamse regering zal er wellicht geen enkele partij zijn die er niet mee akkoord gaat.

Elke goed geoliede machine vertrekt van een plan. Dat is er nu en zal door de volgende Vlaamse regering uitgevoerd worden. Open Vld weet bovendien dat machines enkel werken wanneer de stekker ingeplugd is. Maar ook moet de stroomtoevoer krachtig genoeg zijn. En daar nijpt het schoentje: welke partij is bereid om die te garanderen?

Voor Vlaanderen worden de extra kosten op ongeveer 500 miljoen euro geraamd. Dat lijkt veel geld, maar bij de vorige regeringsonderhandelingen was de raming van 'vrije beleidsruimte' een veelvoud. Dé fout die toen telkens gemaakt werd, was dat het oplossen van de wachtlijsten de verantwoordelijkheid van één partij werd, die de uitbreidingen dan maar uit haar 'erfdeel' moest betalen.

Dat moet nu ophouden. Net daarom is de veroordeling van het Europees Comité zo belangrijk. De rechtszaken die binnenkort volgen, zullen bewijzen dat de volgende regering onmiddellijk het sociaal passief van de wachtlijsten op het bord krijgt en de nodige 500 miljoen euro effectief moet voorbehouden om echt vraaggestuurd te kunnen werken.

In Nederland waren er voor 2000 ook lange wachtlijsten in de gehandicaptenzorg. Ook daar werd Recht-op-Zorg via de rechtbank afgedwongen en had de overheid geen andere keus dan om voldoende budgetten vrij te maken.

In het verleden was de voornaamste taak van de minister van Welzijn om de schaarste op een eerlijke manier te verdelen. En natuurlijk ook in de media uit te leggen dat alles volgens planning verliep, dat het in de praktijk nogal meeviel en dat de wachtlijsten vooral op papier bestonden.

Wanneer de volgende overheid effectief voldoende geld vrijmaakt om de 'gehandicapten-zorg-machine' op volle kracht te laten werken, dan zal de taak van de volgende minister van Welzijn helemaal anders zijn.

Net zoals de Nederlandse minister van Welzijn in 2001 zal de volgende Vlaamse minister de handen uit de mouwen moeten steken en zorgen dat alle partners - en niet alleen voorzieningen - weer initiatief nemen. Door de complexe regelgeving en de middelen die mondjesmaat vrijkwamen, hebben veel partners afgehaakt. Nu staan er nieuwe, aangepaste en op maat gebouwde wooneenheden leeg. Niet omdat er geen kandidaten zijn, integendeel, maar er is geen geld om het nodige personeel te betalen.

Ook wij als ouders staan klaar om de handen uit de mouwen te steken. Op alle mogelijke gebieden, maar altijd positief, zoekend naar oplossingen in plaats van op de barricades of in de media onze wanhoop te moeten staan uitschreeuwen. Misschien wordt dan ooit onze droom waar en staat VAPH niet langer voor 'Vlaams Agentschap VOOR Personen met een handicap' maar wel 'Vlaams Agentschap VAN Personen met een handicap'.

Gwendolyn, wilt u alvast te gast zijn op onze volgende 'Donorconferentie' waar wij uw goede bedoelingen maar vooral ook de engagementen van uw partij graag in ontvangst nemen?

 
Waar we niets over horen, is de noodzakelijke open-eind- financiering De volgende regering krijgt het sociaal passief van de wachtlijsten op haar bord.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234