Dinsdag 23/04/2019

Guy Van Nueten begeestert met somber hedendaags klassiek

“In het somberste moeras van het donkerste woud, zal ik het merg van de Natuur vinden en opzuigen”, schreef de Amerikaanse filosoof H.D. Thoreau twee eeuwen terug. In even morose oorden leek Guy Van Nueten zijn inspiratie te hebben gevonden voor zijn soloplaat Merg, die hij gisteren voorstelde in de Ancienne Belgique. Gezeten aan een vleugelpiano inviteerde Van Nueten je in een nachtdonkere wereld, waar de barok van Bach, Tsjechische sprookjes vol zwarte humor en een aangekondigde dood je in de ban hielden. Als toetsenist van The Sands maakte Van Nueten voor het eerst indruk - wie herinnert zich nog de bloedmooie popsingles ‘April & June’ of ‘Sky is Blue’? Maar vooral als gastmuzikant kan zijn cv tellen. Zo schitterde hij aan de zijde van Tom Barman, Admiral Freebee en Tim Van Hamel, en voorzag hij een handvol theatervoorstellingen en films van een wonderlijke soundtrack. In de AB maakte de virtuoze pianist aanvankelijk een verwarde kluizenaarsindruk, maar eenmaal zijn vingers het klavier van zijn Steinway aanraakten, hield zijn solospel je moeiteloos in de greep.Het epische en barokke meesterwerk Merg hakte daarbij misschien nog het meest op je gemoed in. Leidmotief was een aangekondigde dood, waarbij Van Nueten je schijnbaar door alle stadia van de verwerking troonde: ongeloof, onmacht, agressie, tristesse en acceptatie volgden elkaar in duizelingwekkend tempo op, gevolgd door een felle, dramatische finale.Maar ook het absurd getitelde ‘Adagio niet in B’ grifte zich met een wispelturige schoonheid in je botten, net als de filmmuziek die Van Nueten lichtte uit zijn soundtrack bij Eva reste au placard les nuits de pleine lune. Een gloednieuwe compositie werd dan weer geïnspireerd door Het Takkenkind, een naargeestig Tsjechisch sprookje over een bloeddorstig stuk hout dat als baby wordt geadopteerd. Niet gezellig, wél heerlijk intens.Zelfs moeilijke muziekstukken van Bach en Francis Poulenc klonken geslaagd onder zijn vingers - al waren het hypnotiserende duivelswerkjes, zo verried Van Nuetens gepijnigde gezicht achteraf. Geen toepasselijker manier om nú al de donkere herfst zijn intrede te laten maken in je bloed, deze Merg. (GVA)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.