Zaterdag 23/01/2021

Column

Guust flatert, maar niet altijd

Beeld UNKNOWN

Pascal Paepen is financieel analist en doceert bank & beurs.

We zijn geen land van uitvinders. Ze zijn er ongetwijfeld wel, maar we zien ze niet. En als we ze dan toch opmerken, dan is het vaak in een rariteitenkabinet. Naast boer Charel en de elephant man. In strips worden ze ook wel eens opgevoerd. Wie kent Guust Flater niet? Maar ook in die omgeving drijven we vooral de spot met onze vreemde medemens. In het beste geval zien we de uitvinder als een geleerde: professor Barabas, Gobelijn of Zonnebloem. Maar ook dan blijken ze wereldvreemd, altijd verstrooid en moeilijk in communicatie en omgang. Steevast met ontploffingen in het laboratorium. De grens tussen genie en gevaarlijke gek is vaag.

Uitvinders verdienen beter. Ze bedenken oplossingen voor problemen of fabriceren producten waarop we al dan niet zitten te wachten. Zonder uitvinders geen auto of computer, maar ook geen aspirine of scanner. We moeten hen respecteren en koesteren. Een uitvinding die aanslaat, kan ook snel veel werk creëren en niet enkel in lageloonlanden.

Bescheidenheid
In Groot-Brittannië beseft men dat en worden uitvinders op handen gedragen. Ze stellen er prototypes voor aan het publiek en hengelen in tv-programma's naar investeerders die bereid zijn om kapitaal te verschaffen. Zo'n publieke aanmoediging zet aan om niet te snel op te geven en werkt inspirerend voor iedereen met goede ideeën. Er zit geregeld wat tussen dat absurd is, maar ook dat kan geen probleem zijn want falen mag.

Bij ons zijn we zover nog niet. Het mag dan relatief eenvoudig zijn om een octrooi aan te vragen en ook fiscaal interessant, er is veel meer nodig om vindingrijkheid en ondernemerschap te stimuleren. Een mentaliteitswijziging zou welkom zijn. Het zou al helpen als we van onze bescheidenheid af raken. Je hoeft nu eenmaal geen Amerikaan of Brit te zijn om met iets nieuws op de markt te komen. Je mag er ook niet van uit gaan dat de wereld niet op iets nieuws zit te wachten omdat alles al uitgevonden is. En we moeten ook durven iets uit te werken en op de markt te brengen dat nog niet 'af' is. Een tweede en derde versie zijn meestal al veel beter, maar je komt nooit zover als je te perfectionistisch bent en het niet aandurft om een eerste model op de markt te brengen. Commercieel denken is ook een voorwaarde om te slagen. Een nieuw product moet verkoopbaar zijn.

We hebben de capaciteiten om een volk van uitvinders en ondernemers te worden. Belgen zijn doorgaans goed opgeleid, en niet alleen slim maar ook verstandig. Aan geld om nieuwe initiatieven te steunen is in principe ook geen gebrek. Maar we hebben een stimulans nodig om naar buiten te durven komen met een goed idee. Vandaar dat 'Topstarter', het initiatief van de openbare omroep, welgekomen is. Het nieuwe programma toont ondernemers die aan de slag willen gaan met hun idee. Met een presentatrice als Evy Gruyaert zijn ze dan al in goed gezelschap.

Iedereen winnaar
In het programma wordt blijkbaar gezocht naar een 'winnaar'. Om de kijker te plezieren allicht. Maar iedere deelnemer heeft sowieso al gewonnen. Wie uiteindelijk op de eerste plaats komt, maakt niet uit.

Speculoospasta verkoopt trouwens ook beter dan de sliplift. Veel belangrijker is dat het programma uitvinders toont die geloven in hun idee. Het kan anderen ertoe aanzetten om dat ook te doen. Zelfs de sluitingen in Genk en Luik kunnen dan aanleiding geven tot meer ondernemerschap en meer ondernemers. Ze gaan het zich in Detroit nog beklagen dat ze afscheid hebben genomen van zulke werknemers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234