Zaterdag 11/07/2020

Gunter Van Assche (32)

Aantal edities Pukkelpop: 12

Beste concert 2012:

Portishead (Openluchttheater Rivierenhof)

Slechtste concert 2012:

Razorlight (Cactusfestival)

"Welkom op het tropische eiland Pukkelpop." Met die woorden ontving Luc Janssen donderdagmiddag de vroegste festivalgangers. "Het wordt heet. Het wordt feest." Geen woord van overdreven. Al zette de theatrale rock van Zornik (Main Stage, 11.55 uur,) niet meteen aan tot een hitsige stoelendans. Voor een band die al dertien jaar meedraait, leek het hoofdpodium openen aanvankelijk ook een degradatie. Maar na de afgelaste rampeditie van 2011 had hun openingsshow natuurlijk vooral een symboolfunctie: going in with a bang was de boodschap. Het ging Zornik zichtbaar goed af. Met 'Scared of Yourself' toonden Koen Buyse en co. zich alleszins in bloedvorm. Een likje piano en pathos, een zacht bed van elektronica, strijkers en een vlijmende gitaar: daarmee wonnen ze het publiek moeiteloos voor zich. Maar ook afsluiter 'Black Hope Shot Down' sloeg in als een clusterbom. Wél jammer dat de groep op veilig speelde met een strikte hitset, hoewel er in oktober een nieuwe plaat aankomt. Maar daar maalden de fans niet om.

Wat verder werd de Limburgse vlag ook gehesen bij Clouds on Elektricity (Wablief?!, 13.20 uur,). Een voormalig vijftal, nu viertal, uit Beringen dat sferische postrock bracht. Het meest hartverwarmende applaus stond op hun naam. Vorig jaar liet gitarist Marlo Ghys het leven op Pukkelpop, en de vier droegen het concert op aan hun vriend. "Maar ook aan iedereen die er toen bij was, en dingen heeft gezien die ze liever nooit hadden gezien", klonk het. Met een set die ging plukken bij Black Heart Rebellion, Explosions in the Sky en zelfs The xx kon de groep rekenen op een aardig gevulde tent. Hun debuut verschijnt in de herfst. In het oog houden dus.

Daarna maakte Δ, ofwel Alt-J (Castello, 15.10 uur,) nog een straffere beurt. Psychopaten, oorlogsfotografen, gespietste matadors en liefdesverdriet maken de dienst uit op hun debuut An Awesome Wave. Maar op Pukkelpop was het al euforie wat de klok sloeg. Kleurrijke popsongs als 'Breezeblocks' maakte zich van allerhande strategische punten in honderden lichamen meester, terwijl zelfs een mankende ballade als 'Mathilda' op loeihard gejuich werd onthaald. Die triomftocht hadden de jonge, nerdy Britten zelf ook niet zien aankomen. Totaal overrompeld gaapten ze achteraf de bloedhete tent aan die ze veroverd hadden.

Vlak daartop werden we meegezogen richting Dirtyphonics (Dance Hall, 16.10 uur,). Daar gaven deze vier Parisiens aan dat je niet noodzakelijk Skrillex moet heten om met drilboorbeats, dubstep en hyperkinetische ritmes een publiek te doen kolken. In hun set bond '99 Problems' van Jay-Z de strijd aan met snoeiharde drum-'n-bass, werd 'Voodoo People' van Prodigy door de mangel gehaald en bewerkten ze dancetracks van Knife Party of - wie anders? - Skrillex. Het viertal maakte niet alleen sier door verwoed op rhythmpads te tokkelen en aan knoppen te draaien, maar ook door midweg te stagediven, stempels uit te delen en de festivalgangers op te jagen als loslopend wild. Eén meisje bedankte de groep door haar borstjes te flashen voor de camera, terwijl ze een pancarte omhoog hield: 'Smile if you masturbate'. De glimlach om onze lippen was volledig te wijten aan Dirtyphonics, edelachtbare.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234