Vrijdag 22/11/2019

Guns N' Roses l Chinese Democracy HH

De vergelding van een besluiteloze kluizenaar

Zeventien jaar na de dubbelaar Use Your Illusion ligt opnieuw origineel studiomateriaal van Guns N' Roses in de rekken. Het testament van een maniakale perfectionist of de gril van een zelfgenoegzame aansteller? Op Chinese Democracy toont Axl Rose, in elke song nog wel, dat beide beelden kloppen.

Door Gunter Van Assche

Wie meer dan tien jaar halsreikend uitkeek naar een waardige opvolger van het legendarische debuut Appetite for Destruction, moest die verwachtingen eerder deze maand al bijstellen toen 'Chinese Democracy' als single werd uitgebracht. Even spannend als 'Welcome to the Jungle', 'Sweet Child o' Mine' of 'Nighttrain' zou het dus niet worden. Gelukkig blijkt de nieuwe plaat vandaag evenmin een flauw doorslagje van Appetite.

Daarvoor wijkt Axl Rose ook te radicaal af van de vertrouwde huisstijl. Niet verwonderlijk, aangezien de belangrijkste songleverancier Izzy Stradlin' jaren geleden al andere oorden opzocht en Slash vervangen is door een legertje van maar liefst vijf wisselende gitaristen, met Buckethead als vaste virtuoos.

Epische grandeur

Net als voor 'Estranged' en 'November Rain' tekende Axl Rose ook nu weer voor alle complexe songs op de plaat, maar helaas barst Chinese Democracy een paar keer uit zijn voegen onder al die epische grandeur.

Die overdreven werkijver - je hoort gewoon aan elke arrangement dat het jarenlang werd verfijnd - levert soms zelfs ronduit tenenkrullende passages op. Zo begint 'Scraped' met een lachwekkend stukje a capella en wordt het ijzersterke 'Madagascar' nodeloos onderbroken door een toespraak van Martin Luther King (!) en een sample uit Cool Hand Luke (die overigens eerder te horen was in 'Civil War' op Use Your Illusion II).

In 'Sorry' werd Roses stem dan weer zo zwaar bewerkt dat hij klinkt als een Transylvaanse graaf en in het besluiteloze 'If the World' gaan elektronica, Spaanse gitaar, een funkbas en gruizige gitaren een wankel huwelijk aan. Het ontieglijk melige en tot een wak prakje geproducete 'This I Love' - zelfs Phil Collins zou zo'n draak niet aandurven - toont uiteindelijk een volledig van de pot gerukte Rose.

Maar evengoed kruipen sommige songs, die je eerst met afgrijzen beluisterde, je gaandeweg onder de huid. In 'Street of Dreams' ontmoeten Elton John en Queen elkaar in een weelderige productie, maar dat laatste staat een knappe song toch niet in de weg.

Het melodramatische 'There Was a Time' is dan weer even bizar als wispelturig én verslavend met zijn engelenkoor, strijkers en grillig meanderende gitaarsolo's. Vroeger heette die song overigens 'T.W.A.T.' - Engels voor kut - en hij moet opgevat worden als een niet mis te verstane sneer naar Stephanie Seymour, met wie Rose jarenlang in een bittere echtscheiding verwikkeld zat.

Vergelding

Heel wat lyrics lijken bij nader inzien trouwens in het teken van persoonlijke vergelding te staan. 'Sorry' (pure Pink Floyd!) geldt als een opgestoken vinger naar Slash en eender welke onverlaat die de zanger ooit iets in weg legde. Paranoia tegenover zijn vorige groepsleden overheerst dan weer in het neurotische 'Riad N' the Bedouins'.

In 'If the World' en 'Prostitute' kruipt Rose vervolgens in de rol van een goedbedoelend maar misbegrepen slachtoffer. De postcoïtale tristesse in dat laatste wiegenliedje (!) kon ons aanvankelijk gestolen worden, maar wanneer de bulderende gitaren invallen, gijzelt de song je wel tot aan het wondermooie strijkersarrangement in de coda.

Is deze plaat uiteindelijk de tien miljoen geïnvesteerde euro waard geweest? God, nee. Maar voor 3 euro en 96 cent hoeft u daar op iTunes niet om te malen. (Geffen)

DOWNLOAD EERST: 'Riad N' the Bedouins' / Catcher in the Rye' / 'There Was a Time' / 'Madagascar'

n Op Chinese Democracy wijkt Guns N' Roses radicaal af van de vertrouwde huisstijl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234