Woensdag 29/01/2020

Guillaume Bijl maakt beeldenreeks in Amsterdam

Beeldend kunstenaar Guillaume Bijl maakt al sinds de jaren 70 installaties en sculpturen waarin hij de dagelijkse realiteit, vaak op humoristische wijze, binnenbrengt. Een atelier heeft hij niet: hij laat zich inspireren door de omgeving. Dat was voor zijn nieuwe beeldenreeks op een grijs Amsterdams plein niet anders.

Zes levensgrote sculpturen van mensen in feeststemming, gemaakt in aluminium. Tovenaars die een vrouw laten zweven, steltlopers die een Hollandse boerin in 17de-eeuwse klederdracht dragen en een reus en reuzin die weggeplukt lijken uit een parade. "Ik ben op het idee gekomen voor deze Feestelijke beeldenreeks door de locatie", zegt Guillaume Bijl. "Een plek inspireert me altijd en schept mogelijkheden. De frivole taferelen in felle kleuren moeten contrasteren met de monotone achtergrond. Ik heb al gemerkt dat de voorbijgangers er vrolijk van worden."

Al ontkent hij niet dat de kitschfactor van het werk tamelijk hoog is. "Je kunt het zien als een verwijzing naar Madame Tussauds. Het trompe-l'oeuileffect komt vaak terug in mijn werk. Ik wil mensen doen stilstaan bij de vraag of wat ze zien echt is of niet."

Het is niet de eerste keer dat Bijl simulaties van menselijke figuren maakt. In 1992 was er al zijn Wassen beelden museum voor Documenta IX. Daarin was onder meer een wassen replica van kunstenaar Joseph Beuys en van Jan Hoet te zien. "Ook in mijn Geschiedenis van de prehistorische mens maakte ik menselijke figuren op ware grootte, alleen waren ze toen uit polyester." In drie taferelen toont hij de levenswijze van de oermens, als in een oubollig antropologisch museum. "Dat kitscherige vind je vaak terug in mijn werk." Zo maakte hij in Wenen ooit een Lederhosenmuseum.

Humor is Bijl niet vreemd, zo veel mag duidelijk zijn. Hij neemt stukjes uit de realiteit, haalt ze uit hun context en plaatst ze in een museum. "Ik laat banaliteiten zien, platitudes van de maatschappij", zegt Bijl. Kritische archeologie van onze tijd. Of zoals kunstpaus Florent Bex ooit over hem zei: "Hij is iemand die de iconen van de consument her-toont, her-samenstelt, zodat ze hun ware aard tonen."

Het bekendst werd Bijl met zijn Transformatie-installaties, waarvoor hij een stukje realiteit in een museum binnenbracht. In 1979 bouwde hij een autorijschool in een kunstruimte. "Binnenkort ga ik in Oostende een nieuw werk in deze reeks maken. Het wordt een schelpenwinkel."

Vandaag worden zijn zes nieuwe frivole beelden officieel ingehuldigd. Ze zullen permanent op het Europaplein in Amsterdam blijven staan. Parallel aan deze openluchtexpo is in Galerie Lumen Travo een expo met kleiner werk te zien. "Daar toon ik een aantal nieuwe composities." Deze werken horen thuis in zijn reeks Compositions trouvées, waarvoor hij readymade-objecten gebruikt.

Feestelijke beeldenreeks, Europaplein, Amsterdam. Guillaume Bijl Composities, tot 12 juli, Galerie Lumen Travo, Amsterdam, lumentravo.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234