Zondag 28/02/2021

Review

'Guild Wars 2': fantasiewereld zonder maandelijkse kosten

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Heel erg hetzelfde en toch helemaal anders, zo verhoudt deze 'Guild Wars 2' zich tot zijn voorganger. Onder het motto 'don't fix it if it ain't broke' werden de elementen die deel 1 zo geweldig maakten bewaard, maar tegelijk werden enkele opvallende innovaties doorgevoerd. En dat maakt van deze titel een van de leukste MMORPG's van dit jaar.

In het eerste Guild Wars-drieluik (dat werd aangevuld met uitbreiding 'Eye of the North') verkende je in je eentje of samen met andere spelers Tyria, een wereld die onder meer bevolkt werd door centauren, levensgrote aardwormen, bloeddorstige Charr, vindingrijke Asura of sterk aan de Viking refererende Norn. In de steden kwam je andere 'echte' spelers tegen met wie je bijvoorbeeld goederen kon ruilen, of met wie je een team kon vormen om samen bepaalde missies uit te voeren.

Ook in deel 2 is het 'm op Tyria te doen, en hoef je alleen maar het game zelf te betalen om te kunnen spelen - geen gedoe met maandelijkse abonnementskosten dus. Net zoals vroeger ben je ook aan één bepaalde klasse gebonden - als je een krijger bent, gaan de vaardigheden van een magiër aan je neus voorbij, en je kan niet zomaar van de ene naar de andere categorie hoppen. Aan de oppervlakte lijkt dit volwaardige vervolg dus vooral méér van hetzelfde. Toch is de speelervaring in dit deel wezenlijk verschillend.

Kies eens iets exotisch
Zo moet je niet per se meer als mens op avontuur - brute krachtpatsers kiezen nu voor de Charr, 'Skyrim'-afficionado's hangen een Norn-snor onder hun neus en nerds kiezen voor de petieterige maar pientere Asura. Elke klasse krijgt binnen de verschillende rassen zijn eigen verhaal, die andere opdrachten en levenspaden tot gevolg heeft. Ook kan je niet langer al je vaardigheden zomaar gebruiken. Je 'skills' zijn verbonden met een bepaald soort wapen dat je gebruikt, en worden ook sterker naarmate je meer ervaring met een wapen opbouwt.

Ook de interactie met de andere spelers kreeg een opfrisbeurt. De hele wereld ligt nu open om samen te werken met anderen. Dat levert leuke speelmomenten op. Als je ergens rondloopt en in je buurt start een missie (die kunnen heel divers zijn, van een karavaan die beschermd moet worden over een 'boss' die eraan moet tot ronduit onnzele opdrachten zoals slapende mensen wekken met een emmer water), vliegen alle andere 'menselijke' spelers in de buurt op dat doel af. Die missies leveren veel bonussen en ervaringspunten op, zodat je enorm wordt aangemoedigd om mee met andere spelers het spel te verkennen. De momenten waarop je het alleen moet rooien, zijn de delen waarin je je eigen verhaallijn volgt - dan stap je even uit de oneindige fantasiewereld, en kom je ook in het minder originele deel van 'Guild Wars 2': het 'single player'-luik is niet onaardig, maar mist de punch van het multiplayer-gedeelte.

Peper en zout
De multiplayer biedt als vanouds een waaier aan mogelijkheden. Als je als eenzame ziel de wereld wil doorkruisen en hier en daar helpt wanneer het je uitkomt, dan kan dat. Veel leuker wordt het evenwel als je je aansluit bij een van de gildes uit de titel of - waarom niet? - er zelf eentje van nul begint. Afspreken met vrienden die zich op duizenden kilomters van je pc bevinden om samen een lastige quest op te knappen, of in de PvP-arena's de eer van het eigen verbond te verdedigen: het blijft het peper en zout van dergelijke games.

Let wel: in tegenstelling tot nogal wat andere titels in dit genre zijn de vechtmomenten niet zomaar wat knopjes duwen in afwachting van het volgende dialoogvenstertje. Wie niet slag om slinger verslagen wil worden, zal naast de juiste wapens en vaardigheden ook een strakke timing en tactisch inzicht moeten meenemen naar het slagveld.

De zoveelste 'kingslayer'?
Gamesblad 'Chief' tipte deze 'Guild Wars 2' al als een serieuze kanshebber om het geplaagde 'World of Warcraft' eindelijk van z'n MMORPG-troon te stoten, dankzij de opvallende speelervaring en door het feit dat je geen maandelijks bedrag moet ophoesten om te mogen spelen. Gezien de talloze troonpretendenten die de jongste maanden en jaren al de revue passeerden zonder hun grote ambities waar te maken, moeten we ook deze claim voor 'Guild Wars 2' nog even afwachten. Maar dat je met deze titel een erg originele, verslavende en budgetvriendelijke titel in huis haalt, staat wel vast.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234