Donderdag 23/09/2021

AchtergrondEconomie

Groupe Rossel en DPG Media nemen RTL België over: ‘Nodig om op te boksen tegen techreuzen als Facebook en Google’

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

RTL België, de Franstalige radio- en televisiegroep, heeft een nieuwe eigenaar. Het bedrijf wordt overgenomen door de mediagroepen Groupe Rossel en DPG Media. Hun bedoeling? Het digitaal reclamegeld dat nu naar Google en Facebook stroomt naar de eigen bankrekening versluizen.

In de overnamestrijd voor de Nederlandse RTL-zenders viste DPG Media vorige week nog achter het net. Maar nu heeft de mediagroep boven onder andere de VTM-zenders, Het Laatste Nieuws, de Volkskrant, De Morgen en HUMO toch beet. Samen met de Franstalige krantenuitgever Groupe Rossel (Le Soir, SudPresse) wordt DPG Media de nieuwe eigenaar van RTL België, goed voor drie televisiezenders, evenveel radiostations en een nieuwssite. DPG en Rossel worden elk voor 50 procent eigenaar en betalen in totaal 250 miljoen euro voor hun nieuwe aanwinst.

Het nieuws komt niet als een verrassing. Integendeel zelfs. “Het is een logische volgende stap in een razendsnel veranderend medialandschap”, vindt Tom Evens, professor communicatiewetenschappen die aan UGent focust op de media-industrie. “In die industrie heeft het altijd al om schaal gedraaid. Wie een drukkerij had, bijvoorbeeld, moest voldoende krantentitels hebben om die rendabel te houden. De digitalisering heeft het belang van schaalgrootte nog meer in de verf gezet.”

Als lokaal mediabedrijf moet je tegenwoordig de ring in tegen zwaargewichten als Facebook en Google die adverteerders met hun gigantisch bereik proberen te verleiden. “Als lokale speler kan je enkel standhouden door op jouw beurt met je mediamerken zo veel mogelijk mensen te bereiken”, zegt Evens. “En tegelijk zoveel mogelijk data over hen te verzamelen zodat – net als bij Facebook en Google – gerichte reclame mogelijk wordt.”

Digitalisering stokt in Wallonië

In Vlaanderen zijn de voorbije jaren onder impuls van DPG Media, maar ook van concurrent Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad) wat dat betreft grote stappen gezet. Het merk HLN alleen al bereikt elke dag 2,6 miljoen Vlamingen. Maar in Wallonië stokte het tempo van de digitalisering. “Het bereik van de digitale platformen ligt er een stuk lager”, vertelt Luc Suykens, CEO van de Unie van Belgische Adverteerders (UBA). “Vooral dan op het vlak van video.” Dat leidt ertoe dat adverteerders die op zoek zijn naar voldoende bereik in het Franstalige gedeelte van het land noodgedwongen bij Facebook en Google terechtkomen.

Groupe Rossel en DPG Media willen daar een eind aan maken. Zodra de overname goedgekeurd is door de mededingingsautoriteiten wordt volop de digitale kaart getrokken. Het draaiboek daarvoor ligt klaar. Bij DPG Media zitten televisiezenders en krantenredacties immers al langer onder hetzelfde dak. En dat zorgt voor lucratieve kruisbestuivingen. Door bijvoorbeeld op hln.be fragmenten van VTM GO te delen kregen de bezoekerscijfers van dat onlinetelevisieplatform een boost. Op VTM GO worden nu 20 miljoen video’s per maand bekeken.

RTL Play, een gelijkaardig platform, moet het met 18 miljoen views per jaar stellen. Door de nieuwsredacties van Groupe Rossel aan de onlineplatformen van RTL te koppelen hopen de nieuwe eigenaars op een gelijkaardig effect. Die digitale upgrade geeft DPG Media de kans om zijn adverteerders voortaan nationale campagnes aan te bieden en moet er op termijn voor zorgen dat adverteerders genoeg hebben aan de kanalen van DPG Media en Groupe Rossel om hun beoogde bereikcijfers te halen. Op die manier worden internationale spelers als Google en Facebook buitenspel gezet.

Er zijn ook minder zichtbare synergieën verbonden aan de overname. Het uitbouwen van digitale platformen of systemen om data te verwerken, bijvoorbeeld, kost handenvol geld. In een grotere groep hoef je die investering maar één keer te doen waarna je die platformen of datasystemen naar elk merk kan uitrollen.

Cultuurkloof

En dan is er nog het traditionele televisieluik natuurlijk. De samenwerking tussen de VTM-zenders en de drie RTL-zenders lijkt op het eerste gezicht voor de hand te liggen, maar is minder evident dan het lijkt. Tussen Vlaanderen en Wallonië gaapt er op televisiegebied een gigantische cultuurkloof. Waar bij ons vooral binnenlandse producties de grote succesnummers zijn, is dat in Wallonië helemaal anders. Dertig procent van de Waalse kijkers zapt ’s avonds naar Franse zenders, in Vlaanderen wordt nog amper naar buitenlandse zenders gekeken.

Bovendien is het zendschema van de RTL-zenders niet te vergelijken met wat in Vlaanderen te zien is. “Het aandeel eigen producties is er veel lager”, zegt Evens. “Er is op die Waalse commerciële zenders vooral Franse en Amerikaanse import te zien. En zelfs al mocht je daar verandering in willen brengen, eenvoudig is dat niet. De productiecapaciteit ligt in Wallonië een stuk lager. Wij hebben productiehuizen bij hopen, in het Franstalige landsgedeelte zijn dat er veel minder.”

Je zou natuurlijk kunnen gaan nadenken over wat in televisiekringen back-to-backproducties heet. Van een programma zoals The Masked Singer zou je, zodra het decor er staat, perfect de ene dag een Vlaamse en de volgende dag een Waalse aflevering kunnen opnemen. Maar ook dat is niet evident. De BV-cultuur zoals wij die kennen is in Wallonië zo goed als onbestaande. Bekende Walen zijn er niet zoveel en dus vallen veel van de VTM-programma’s af waarin net die BV’s het mooie weer maken. Wat niet betekent dat er helemaal geen mogelijkheden zijn. L’amour dans le pré – de Waalse tegenhanger van Boer zkt vrouw – is op RTL TVI nu al een bescheiden succesje.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234