Zaterdag 24/10/2020

Groteske variant op tekenfilmicoon

nieuw

'scooby-doo' van regisseur raja gosnell HIIII

Brussel

Van onze medewerker

Luc Joris

In vergelijking met Tom and Jerry, The Flintstones of zelfs Yoggi, The Bear is Scooby-Doo, een laffe, babbelzieke en aan junkfood verslaafde Deense dog, zeker niet de populairste animatiefilmserie uit de Hanna & Barbera-stal. In de VS behoort de tv-serie wel tot het collectieve geheugen. Het verklaart misschien meteen het kassucces van deze eerste fictiebewerking, met computergeanimeerde hond. Want alhoewel behoorlijk trouw aan de toon en de geest van het origineel is dit uiteindelijk pure tienertrash in plaats van een onderhoudende familiefilm.

De wekelijkse serie Scooby-Doo, Where Are You?, waarin de voor spoken allergische hond samen met vier amateurtienerdetectives Amerika doorkruist in een psychedelisch busje (The Mystery Machine) om allerlei mysteries over geesten en demonen op te lossen, werd voor het eerst uitgezonden in 1969 en uiteindelijk werden er meer dan driehonderd afleveringen van gemaakt. Ofschoon geen artistieke hoogvlieger, groeide de zuinig geanimeerde reeks toch uit tot een populair cultureel icoon.

Dit retrodoorslagje begint onwaarschijnlijk chaotisch. Het kleurrijke gezelschap van speurneuzen (de blonde dandy Fred, de door paars geobsedeerde barbie Daphne, de klungelachtige Shaggy en de bebrilde weetal Velma) wordt door de mysterieuze Mondavarious (Rowan Atkinson) uitgenodigd in zijn themapark, Spooky Island. De studenten die het pretpark verlaten zijn allemaal gehersenspoelde zombies. Van de Mistery Inc.-bende, die onderling in de clinch ligt door jaloezie, wordt nu verwacht dat ze er paal en perk aan stelt.

Scenarist James Gunn geeft een moderne draai aan het nostalgische materiaal, onder meer door het thema van de seksuele identiteit aan te snijden of door te spelen met campelementen zoals Mexicaanse worstelaars. Maar er wordt nooit voluit voor het idee gegaan. Deze cartooneske misdaadkomedie blijft bijgevolg steken in een idiote en groteske variant die niet goed weet op welk publiek te mikken. De vraag is of heel jonge kijkertjes wel aan hun trekken zullen komen, want de plot moet voor hen behoorlijk ingewikkeld zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234