Woensdag 20/01/2021

Grote voedingsgroepen verkopen hun bevroren waren

'Het maakt de consument niet zoveel uit of zijn diepvriesfrietjes van een merk zijn of niet'

Belg verkiest vers boven diepvries

Kapitein Iglo vaart binnenkort onder een andere vlag. Het moederconcern Unilever heeft het merk in de etalage gezet. Ook voedingsgigant Heinz trekt zich terug uit het vriesvak en Nestlé deed dat al eerder. Eten uit de diepvries komt almaar moeilijker op tafel.

Brussel

Eigen berichtgeving

Vanessa Debruyne

De producent van merken als Unox, Knorr en Dove gelooft niet meer in zijn diepgevroren voeding. Met uitzondering van de roomijsjes van Ola (Magnum, Carte d'Or, Cornetto) zette Unilever vorige week alle diepvriesproducten in de etalage. En intussen lopen de kopers al warm. De Britse investeringsmaatschappijen Apax en Candover zouden samen een bod uitbrengen van bijna 1,5 miljard euro. En ook de beleggersgroep Capvest is in de running voor Kapitein Iglo en consorten. Capvest bouwt al enige jaren aan een Europees 'diepvriesrijk', een sector waar veel koopjes op de markt worden gegooid, want ook de voedingsgroepen Heinz en Nestlé hebben hun diepgevroren producten al van de hand gedaan. Er valt blijkbaar niet veel meer te rapen in de koelste afdeling van de supermarkt.

Het vertrek van Unilever uit het vriesvak verloopt in verschillende fasen. Vorig jaar verkocht de groep haar snackdochter Mora en in 2004 gingen de diepvriespizza's naar het Duitse Dr. Oetker. Nu worden ook de vissticks en de spinazie van Kapitein Iglo overboord gegooid. De gebaarde man met Sinterklaasallures kan de voedingsgroep niet langer bekoren. Unilever wil enkel de merken behouden die de aandeelhouders tevreden stemmen. En daar zit het probleem: ondanks herhaalde pogingen gaan er in Europa te weinig diepvriesproducten over de toonbank.

De consument haalt zijn groenten en kant-en-klare maaltijden steeds liever uit het koel- of versvak. Bovendien gedraagt hij zich veel te prijsbewust tussen de vriezers. Voor bevroren voeding zijn merken van weinig tel. Het moet vooral goedkoop zijn, anders kun je net zo goed verse producten kopen. "De grote merken hebben het bijzonder moeilijk in het vriesvak", zegt Chris Moris van Fevia, de Belgische voedingsfederatie. "Omdat de consument zich nauwelijks identificeert met een diepvriesproduct. Het maakt niet zoveel uit of zijn frietjes van een merk zijn of niet. De fabrikanten staan dan ook onder enorm hoge druk om de prijzen laag te houden, want de goedkopere huismerken veroveren almaar meer terrein." Bij Delhaize kunnen ze de trend alleen maar bevestigen. "Er wordt nog altijd evenveel diepvriesvoeding verkocht, maar wel steeds minder van de grote merken", zegt Katrien Verbeke van de supermarktketen.

Maar er is meer aan de hand dan een verschuiving van duurdere merken naar goedkopere merklozen. De consument gaat almaar bewuster om met zijn voeding en daarbij gaat hij op zoek naar producten die zo min mogelijk bewerkt zijn. "De interesse voor het koelvak is toegenomen. Dankzij nieuwe verpakkingstechnieken kunnen bereide schotels en voorgesneden groenten ook al langere tijd in de koelkast bewaard worden. Denk bijvoorbeeld aan vacuüm. De mensen hebben de indruk dat die producten minder behandeld zijn dan hun diepgevroren tegenhangers. En dat ze daarom ook gezonder zijn", zegt Annemie Pellaers van de Food Academy, een promotie- en kenniscentrum voor de kant-en-klaarsector.

Pellaers: "Diepvriesproducten kampen met een slecht imago. Door de vriesbehandeling verliezen de groenten een beetje smaak. Een consument met gezonde smaakpapillen zal het verschil met een vers product wel proeven. Maar in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, hebben die diepgevroren producten niets van hun voedingswaarde verloren in het proces. Het is een verhaal dat de consument maar moeilijk kan geloven."

Vooral studenten, jonge gezinnen zonder kinderen en singles zouden de vriesafdeling van de supermarkt almaar vaker laten links liggen. Hun diepvries is vaak niet veel groter dan een vakje boven de koelkast. Daarom is deze groep ook meer geneigd om een paar keer per week een winkel binnen te lopen voor de boodschappen van de dag. "Het zijn mensen die geen grote voorraden meer aanleggen. En die vormen een steeds grotere groep."

Toch is het niet allemaal kommer en kwel in het vriesvak. De voorgesneden frieten doen het nog altijd goed, net als de hamburgers, pizza's, soep en groentemixen voor de wok. De verkoop van bevroren vis blijft ook een groeiende markt. "Omdat verse vis te duur en te moeilijk houdbaar is", klinkt het bij de Food Academy.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234