Vrijdag 27/11/2020

'Grote verwondering, ongebreidelde fantasie'

"Ik heb het grote genoegen gehad Dora van der Groen 33 jaar te mogen kennen", zegt acteur Frank Focketyn. "In 1982 kwam ik als student onder haar vleugels, vanaf 1991 ben ik zelf les gaan geven aan wat toen nog de Toneelopleiding Dora van der Groen heette."

"Dora van der Groen beschikte over een ongebreidelde verbeeldingskracht en een dosis gezonde zotheid. Dat heb je nodig om op een podium te staan, anders ben je een grijze muis.

"En er was de grote liefde. Zonder liefde en verwondering kun je evenmin iets op een podium gaan doen. Het was ook met dergelijke liefde, bewondering en begeestering dat Dora van der Groen over haar leermeester Herman Teirlinck sprak.

"Haar grootste kracht was dat ze mee in een scène kon kruipen. Maar ze kon ook hard zijn: dat noemde ze dan haar 'liefdevolle onverbiddelijkheid'. Ze gebruikte daarbij graag beelden. Als ik een monoloog grijs en monotoon speelde, dan kon ze bijvoorbeeld zeggen dat ik als een mol acteerde. Daar moest je aan wennen, maar die opmerking sloeg op je metier, niet op je persoon. Dora besefte heel goed dat de studenten aan wie ze les gaf, kwetsbaar waren. Ze hebben op dat moment nog een huidje te weinig. Zeventien- en achttienjarigen zijn nog echte kinderen, die nog maar net het verschil tussen jongens en meisjes hebben leren kennen." (lacht)

"Dora besefte heel goed dat je de persoonlijkheid van een acteur moest ontwikkelen. Kritiek mag je hebben, maar dat is geen kritiek op de persoon, want die moet je beschermen. En dan moest je carte blanche geven aan de acteur en actrice in wording.

"Acteren was voor haar het tastbaar maken van je rijke emotionele verbeelding. Energie is alles. En als het goed is, dan slaag je er als acteur in om een hele zaal mee te laten trillen in de kortstondigheid van wat theater is.

"De opleiding heet niet meer Dora van der Groen. Ze is in 2002 gefuseerd met Studio Herman Teirlinck en is nu een onderdeel van AP, een enorme hogeschool. De namen zijn verdwenen en dat is heel jammer. Er waren verschillen tussen de twee opleidingen. De Studio zette in op virtuositeit in techniek en beweging. De kritiek was vaak dat de acteurs van het 'Conservatorium' - de opleiding Dora van der Groen - niet te verstaan waren. Dora legde de nadruk op inhoud en emotie. Bij haar kwam lichaamstaal op de eerste plaats. 'Ik wil u eerst 'voelen'', zei ze. 'Dat is het geluid van de emotie.' De taal zelf kwam pas later aan bod. Maar het fijne is dat de wegen van de acteurs uit de twee opleidingen elkaar kruisen. Samen met Els Dottermans - die uit de Studio komt - heb ik Een Lolita gespeeld. Zo bevruchten we elkaar vanuit verschillende tradities."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234