Dinsdag 29/11/2022

Grote schepen, grote zorgen

Voor de kust van Oostende wordt volgende maand voor het eerst een evacuatie van een cruiseschip geoefend. Veiligheidsdiensten zijn gealarmeerd door een stijgend aantal megaschepen dat hier aanmeert. 'Brand en drieduizend passagiers aan boord: een rampscenario.'

Op 27 november schuiven in het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum in Oostende alle partijen aan tafel die te maken hebben met hulpverlening aan cruiseschepen, van defensie tot de brandweer.

"Voor de eerste keer gaan we een evacuatie van duizenden mensen oefenen, waarvan slechts een heel klein percentage ervaring heeft met noodsituaties op zee", zegt Jacques D'Havé, hoofd van het Vlaams agentschap voor maritieme dienstverlening en kust. Zijn dienst staat in voor veilig verkeer op het water.

"Koks, animatoren en passagiers met een gemiddelde leeftijd van zeventig jaar: ik maak mij geen illusies over de gevolgen van een incident. Brand en drieduizend passagiers aan boord, dat is een rampscenario."

Matras op het dek

Cruises zijn al lang niet meer voorbehouden voor de Caraïben en het Middellandse Zeegebied. De haven van Zeebrugge stevent af op een topjaar, met meer dan honderd bezoeken van grote cruiseschepen. Groot betekent in deze 200 tot 300 meter lang en met meer dan 3.000 passagiers. Er zijn plannen voor een echte overdekte cruiseterminal, zodat passagiers niet langer rechtstreeks van de loopplank op de kade stappen.

"Een cruisetoerist geeft in Brugge gemiddeld 100 euro uit. Vorig jaar ontvingen we 330.000 passagiers. Reken zelf maar uit waarom we hier op inzetten", klinkt het in Zeebrugge.

Kleinere schepen worden naar Oostende gestuurd. Antwerpen, met de lange aanloop via de Schelde en beperkte aanlegruimte aan de kaaien, is niet geschikt voor megaschepen.

Sinds de Queen Mary II (3.090 passagiers, 345 m lang) in 2003 te water werd gelaten, hebben rederijen wereldwijd het aantal megaschepen in hun vloot opgeschroefd. Van de Oasis of the Seas, met 6.360 passagiers het grootste cruiseschip ter wereld, is al een derde replica in de maak. Rederijen mikken zo op schaalvergroting en meer rendement. De zitjes raken snel verkocht, want de cruise is wereldwijd aan een opmars bezig. Ruim zestigduizend Belgen kozen vorig jaar voor een drijvend hotel.

Maar sinds de ramp met de Costa Concordia, waarbij 32 doden vielen na een schipbreuk voor de Italiaanse kust, wordt ook de bezorgdheid om de veiligheid op deze giganten groter. Het afgelopen jaar kregen drie cruiseschepen in de Atlantische Oceaan af te rekenen met brand. Voor de passagiers van de Carnival Triumph betekende dat vier dagen dobberen op zee zonder sanitair, vers voedsel en elektriciteit. Passagiers vluchtten met een matras het dek op om te ontkomen aan de poepgeur.

"Het wordt hoog tijd om het aantal passagiers te beperken", vindt D'Havé, in naam van de veiligheid. De sector voelt zich geviseerd en zegt dat zij al aan de allerstrengste normen voldoen op het vlak van veiligheid en hygiëne. Ze worden gecontroleerd door het land onder wiens vlag ze varen (meestal Panama of de Bahamas) en door verzekeringsmaatschappijen.

Zij moeten voldoen aan de regels van de International Maritime Organization, een onderdeel van de VN dat in de nasleep van de ramp met de Titanic in 1912 in het leven werd geroepen.

De sector maakt graag de vergelijking met de luchtvaart: 32 doden op 3000 passagiers, wie heeft een beter palmares?

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234