Maandag 24/02/2020

Grote Prijs voor 'Festen'

De Unie van de Filmkritiek (UFK/UCC) heeft zaterdag, tijdens een lunchdebat in het Brusselse restaurant Au Stekerlapatte, haar 46ste Grote Prijs toegekend aan de Deense film Festen van scenarist-regisseur Thomas Vinterberg. Die film haalde het in de ultieme stemronde bijzonder nipt van Happiness van de Amerikaanse regisseur Todd Solondz. Op de derde plaats eindigde Ghost Dog: the Way of the Samurai van regisseur Jim Jarmush.

De Unie van de Filmkritiek is de beroepsvereniging van Belgische filmcritici, die jaarlijks twee prijzen toekent: enerzijds de Grote Prijs en anderzijds de André Cavens-prijs voor de beste Belgische film; die werd enkele weken geleden toegekend aan Rosetta, de Gouden Palm-winnaar van de gebroeders Dardenne.

In de UFK-statuten wordt uitdrukkelijk gestipuleerd dat met de Grote Prijs niet zozeer het bekronen van de 'beste' film van het voorbije jaar wordt beoogd, maar wel het lauweren van een film die het meest heeft bijgedragen tot de verrijking en de uitstraling van de filmkunst. De voorbije jaren bekroonde de UFK/UCC achtereenvolgens Hana-bi van Takeshi Kitano, Lone Star van John Sayles, Drifting Clouds van Aki Kaurismaki, Little Odessa van James Gray, Exotica van Atom Egoyan en Raining Stones van Ken Loach. Festen van de jonge Deense regisseur Thomas Vinterberg werd reeds in '98 op het Festival van Cannes bekroond met de Prix du Jury, maar de film kwam pas in december van dat jaar in de Belgische bioscopen, waar hij hier en daar gedurende het hele jaar '99 op het programma bleef. Momenteel draait Festen nog steeds in Brussel (Actor's Studio) en in Gent (Studio Skoop).

Het feest uit de titel dient om de 60ste verjaardag van patriarch Helge te vieren en heeft het familiale kasteelhotel als locatie. Maar wat een feestelijke bijeenkomst moest worden, escaleert tot een turbulente, gewelddadige en onverbiddelijke confrontatie, waarbij een pijnlijk familiegeheim in al zijn tragische consequenties aan de oppervlakte komt. Festen is niet alleen schokkend wat de inhoud betreft, maar heeft ook een behoorlijk onconventionele vormgeving: zwiepende camerabewegingen, een korrelige, af en toe wazige en soms erg duistere fotografie (de film werd met een digitale videocamera gedraaid en dan overgeschreven op 35mm-filmband), enzovoort. Festen is immers de eerste filmproductie volgens de richtlijnen van Dogma 95. Dat Deense filmcollectief heeft zichzelf een zogenaamde 'eed van kuisheid' opgelegd, met een bizarre mengeling van formele en inhoudelijke regels: er mag alleen op locatie gefilmd worden, er moet altijd in kleur gedraaid worden en dat moet ook altijd met een handcamera gebeuren, bijkomende verlichting is niet toegelaten, optische effecten en filters evenmin, er mag geen muziek gebruikt worden (tenzij die uitdrukkelijk bij de scène hoort), enzovoort. (Jan T.)

Een feestelijke bijeenkomst escaleert tot een turbulente en gewelddadige confrontatie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234