Donderdag 02/04/2020

Grote Prijs F1 topt Belgisch autosportweekend van het jaar

Beeld photo_news

We stevenen af op wat in principe hét autosportweekend van het jaar in ons land zou moeten zijn: de Belgische Grote Prijs F1, waarover u elders op deze site alles leest. F1 in Spa dus, met F2, GP3 en Porsche Supercup als opwarmers.

Verder is er ELMS, Michelin Cup en Formule Renault Eurocup in Paul Ricard, met onder meer Eric De Doncker, Jean Glorieux en Max Defourny, of als u het liever korter houdt, de Blancpain Sprint in Hongarije, met uiteraard Dries Vanthoor, Enzo Ide en Max Soulet.

De BGDC en BMW Racing Cups zijn aan het werk in Assen, terwijl er regionaal heel wat op de agenda staat, met de Short rally van Kasterlee, met ook Regularity en uiteraard de Slalom van Overijse, een klassieker in zijn genre.

Eenzitters tot slot zijn er in Gateway, met de op twee na laatste manche van de Amerikaanse Indy, terwijl in Virginia Laurens Vanthoor geen last zal hebben van de prototypes, want uitzonderlijk racen er alleen de GTE en GTD. Rallyrijden gebeurt in Tsjechië, de Barum ERC wedstrijd en op twee wielen in er de MotoGP in Silverstone.

De andere reeksen in Spa

In Spa is er dus meer dan de F1. Ook de FIA Formula 2, voorheen de GP2, de GP3 Series en de Porsche Mobil 1 Supercup zijn er aan het werk. Er zijn in de nevenreeksen geen landgenoten in Spa, al zijn de races daarom niet minder de moeite waard.

GP2 kennen we nog, van de jaren waarin Stoffel Vandoorne er alle records op een hoopje reed (2014-2015), maar ondertussen verdween de naam GP2 en werd weer, zoals voorheen, Formula 2. De wagens zijn iets trager dan de F1, ze beschikken allemaal over een identiek chassis en eenzelfde 4 liter V8 krachtbron, met iets meer dan 600 pk. De kostprijs van een wagen ligt tussen 1,5 en 2 miljoen euro. Vorig seizoen bedroeg het verschil 10 seconden tussen de pole in F1 en GP2, op de omloop van Spa.

Het Formule 2-seizoen wordt anno 2017 gedomineerd door de Monegask Charles Leclerc en het Prema Powerteam. De kampioenschapsleider scoorde al 6 poles in 7 weekends en is de man van de hoofdraces op zaterdag, met 3 overwinningen terwijl hij ook al tweemaal mocht winnen in de sprintrace op zondag. Een diskwalificatie van Leclerc in de kwalificatie in Budapest bracht daar Oliver Rowland op pole en die scoorde er zijn tweede zege van het seizoen, waardoor de Brit het gat met Leclerc iets meer kon dichten. Maar met 208 punten tegenover 158 hoeft Leclerc zich nog niet meteen zorgen te maken.

Mario Isola, racemanager bij Pirelli: "In Spa zullen dezelfde compounds gebruikt worden als op de Hungaroring. Dat heeft zijn redenen: in Hongarije kozen we die vooral voor de hoge luchttemperaturen terwijl het circuit zelf geen kans gaf om de bandentemperatuur te laten zakken. In Francorchamps is het koeler maar de energie in de banden zal hoger zijn door de configuratie van de baan. Het weer speelt een grote rol in Spa, en de F2 heeft geen 'intermediates'. Als het weer wisselvallig is zal het voor een stuk afhangen van de durf van de rijders. Spa is één van de grootste uitdagingen van het seizoen."

Er zijn enkele wijzigingen: Nyck de Vries en Louis Delétraz wisselen van plaats tussen Rapax en Racing Engineering in car #3. Sergio Canamasas wordt bij Rapax vervangen door ex-F1-rijder Roberto Merhi.

Beeld F2
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234