Maandag 23/11/2020

Grote namen vangen miljoenen, maar nu al sterke terugval ticketverkoop in VS

Beeld UNKNOWN

Forbes heeft z'n lijst van best verdienende rock- en popartiesten van de jongste twaalf maanden bekendgemaakt, en daaruit blijkt dat de recessie niet meteen toegeslagen heeft voor de grootste namen. U2 verdiende zo tussen juni 2009 en juni 2010 netto 100.763.000 euro. De Ierse band verkocht voor 241 miljoen euro aan concerttickets. AC/DC, de nummer twee, hield per optreden van de Black Ice World Tour, 1,5 miljoen euro over. Het verhaal dat het Engelse Downloadfestival onlangs vier miljoen euro betaalde om de Australische oerrockers te laten spelen zou dus wel degelijk kloppen.

Er zijn een aantal zaken die opvallen in de nieuwste lijst. Zo bijvoorbeeld het feit dat ongeveer de helft van de artiesten die de top tien halen hun grootste hits scoorden in de jaren tachtig: U2, AC/DC, Bruce Springsteen en Madonna verdienden samen 288 miljoen van de 542 miljoen euro die de top tien netto binnenhaalde.

Verkoop muziek gehalveerd in 10 jaar

De verkoop van muziek zelf, zij het via downloads, zij het via fysieke cd's, vertegenwoordigt nog maar een fractie van de inkomsten blijkt ook. Die verkoop is trouwens globaal gezien gehalveerd sinds 2000.

Sponsordeals daarentegen worden wel steeds belangrijker: iemand als Beyonce, die derde staat na U2 en AC/DC, haalde de helft van de 68 miljoen euro die ze netto verdiende uit sponsordeals gaande van Nintendo tot L'Oreal en inkomsten uit haar kledinglijn.

Slecht nieuws uit de VS
Optredens en sponsors dus, hoewel op die inkomsten uit concerten straks ook geknauwd zal worden. Want terwijl de festivals hier nog uitstekend verkopen dit jaar, stellen LiveNation en Ticketmaster, in de VS samengegaan eerder dit jaar, voor het eerst een forse terugval vast. De top 100 best verkopende live-acts verkochten 9 procent minder kaartjes in de eerste helft van 2010, en in totaal werden in de VS zelfs 17 procent minder concerttickets verkocht. Het zomer- en festivalseizoen is desastreus, met vaak 25 procent minder verkochte tickets. Bands zoals The Eagles, Limp Bizkit maar ook Christina Aguilera hebben hun tour zelfs afgezegd wegens te weinig verkochte kaartjes.

Verzadiging
Het feit dat artiesten en bands niet langer kunnen "leven" van royalties, maar verplicht moeten toeren om geld te verdienen, heeft geleid tot verzadiging van de markt. Te veel optredens, te veel keuze, terwijl het budget van de consument door de recessie niet is toegenomen.

Momenteel worden kaartjes dan ook met forse kortingen verkocht om toch volk te krijgen in de arena's en concertzalen. Wat dan weer zorgt voor wrijvingen tussen fans die de volle pot betaalden omdat ze loyaal tickets kochten van bij de start van de voorverkoop. En, terwijl tot niet eens zo lang geleden, wie wachtte tegen een bordje "uitverkocht" aankeek of alleen de duurdere tickets nog kon kopen, is het nu omgekeerd.

Opbod
Zo is het alvast in de VS, en het valt te vrezen voor promotors in Europa dat we hier wel eens dezelfde weg opgaan. Dit jaar schijnt het zonnetje nog: zowat alle Europese festivals met naam en faam zijn uitverkocht. "Maar", zo lieten een aantal festivalorganisatoren aan de BBC weten, "er is enorm veel geld uitgegeven om grote namen te krijgen op de affiche. Want iedereen wil zich wapenen en niet onderdoen voor de concurrentie."

Vier miljoen voor AC/DC
Het verklaart waarom Download, het vroegere Donnington, naar verluidt vier miljoen neertelde om AC/DC op de affiche te krijgen, een band die normaal geen festivals speelt, en "absurd veel geld" neertelde om Rage against the Machine op diezelfde poster te zetten. The Libertines, de groep van Pete Doherty, zou volgens The Guardian 2 miljoen euro krijgen voor twee exclusieve reünie-optredens op het Leeds- en Reading Festival.

U2 op kop
Maar terug naar de cijfers van het jongste jaar. U2 staat op kop van de lijst. De band verkocht voor 241 miljoen euro kaartjes voor de 360° Tour. Of: per concert 7.750.000 euro aan toegangsbewijzen. Het komt erop neer dat gemiddeld per ticket 72 euro werd betaald, rekende Forbes uit. Het is echter niet alleen daaruit dat de nettowinst van dik 100 miljoen euro komt, want de 360° Tour kost ook geld (één miljoen per dag blijkbaar). Maar U2 heeft erg lucratieve merchandise-deals en een back-catalogue die blijft verkopen.

AC/DC
AC/DC is nummer twee. De band is nu al 20 maanden aan het rondtoeren, speelde daarbij voor vijf miljoen fans in meer dan 100 steden in 28 landen. De 99 optredens die vallen in de periode die Forbes hanteerde, brachten 175 miljoen euro op aan verkochte kaartjes. Bovendien scoorde de jongste cd goed: nummer één in 29 landen, ondanks het feit dat AC/DC niet gelooft in downloads en de plaat alleen in de winkel te koop is. Het zorgt er mede voor dat de band 88,5 miljoen euro netto overhield de jongste twaalf maanden.

Beyonce
Op drie staat Beyonce Knowles met 68 miljoen euro. De helft komt uit sponsordeals en haar mode-imperium House of Dereon, de andere helft verdiende de echtgenote van Jay-Z (die zelf op zes staat met 48 miljoen) aan in totaal 93 concerten (bruto-inkomst: 69 miljoen) en verkoop van muziek.

The Boss
Bruce Springsteen hield 54 miljoen netto over de jongste 12 maanden. Bruto verdiende The Boss 130 miljoen aan zijn concerten, waarvoor 2 miljoen tickets werden verkocht. De rest komt voornamelijk uit merchandise en royalties.

Britney
Britney Spears verdiende 50 miljoen euro netto. Haar 98 optredens brachten 100 miljoen bruto op, maar er waren ook sponsordeals, ondermeer met Elizabeth Arden.

Lady Gaga
Op zeven staat Lady Gaga, die 48,5 miljoen netto verdiende uit ondermeer 106 optredens (die haar 74 miljoen bruto opbrachten) en sponsordeals met Polaroid, Virgin Mobile, Viva Glam en Monster Cable.

Madonna
Dat is beter dan Madonna, op acht, met "maar" 48 miljoen netto. Haar concerttour bracht per optreden bruto 4,6 miljoen euro op (107 miljoen in totaal).

Kenny Chesney
Kenny Chesney, met 39 miljoen euro netto, is een Amerikaans countryfenomeen dat zich te pletter tourde en voor die optredens ook nog twee mooie sponsors wist te strikken: Corona en MasterCard.

Black Eyed Peas, Coldplay

De tiende plaats wordt gedeeld door Black Eyed Peas, Coldplay en Toby Keith. Ze hielden 37 miljoen euro netto over. Black Eyed Peas verdiende (bruto) per optreden 620.000 euro en is bovendien de meest gesponsorde band, ondermeer door Apple, Bacardi, Honda en Target.

Coldplay verdiende dan weer (bruto) 81 miljoen aan 77 optredens. De band verdiende ook erg veel met merchandise.

Toby Keith haalde 23 miljoen bruto uit concerten (waarvan veel voor bedrijven), maar verdiende ook uitstekend aan zijn restaurantketen en aan royalties van songs die de countryster schreef. (mvl)

Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234