Vrijdag 20/05/2022

Grote motetten van vadertje Bach

Slotconcert van Musica's masterclass, Bijloke, Gent

Al bij al is het een enigszins rare omstandigheid. De muziekconservatoria in ons land lopen elk schooljaar eivol, maar blijkbaar mag dat niet gezien worden als een blijk van algemene belangstelling van jonge mensen voor klassieke muziek. Toegegeven, kaartjes voor grote klassieke concerten zijn duur, maar verklaart dat helemaal het tafereel van menselijke bouwvalligheid dat ieder die van op het podium de zaal inkijkt, te beurt valt?

Dat iemand op een gegeven moment gewonnen is voor de klassieke muziek (of een vakje ervan) is nochtans alleen maar een kwestie van het juiste werk op het juiste moment. Sommige stukken kunnen in eender welke jonge luisteraar een bepaald gevoeligheidscircuitje activeren, wellicht omdat hun kwaliteit en schoonheid van de meest universele soort zijn. De triosonate uit Ein Musikalisches Opfer van Bach. De finale van Mozarts laatste symfonie. Het middendeel van Ravels Pianoconcerto in G. En misschien wel het sterkste voorbeeld: de zes grote motetten voor (dubbel)koor en continuo van alweer vadertje Bach.

Van deze laatste heeft traversospeler Bartold Kuijken, component van het baroktriumviraat dat u kent, er drie gekozen voor de masterclass die hij op vraag van de vzw Musica deze week leidt in de Gentse Bijloke en waarvan u zondag het slotconcert kunt bijwonen. Vijftig professionele en preprofessionele muzikanten studeerden onder zijn leiding de dubbelkorige heerlijkheden 'Singet dem Herrn ein neues Lied', 'Der Geist hilft unser Schwachkeit auf' en 'Komm, Jesu, komm' in. Het programma wordt aangevuld met Bachs Lutherse Mis BWV 234, het tweede van de vier werken die de grote man uit Eisenach in dit genre schreef en die jammer genoeg maar zelden live te beluisteren zijn.

Het gaat hier om musici van wie een niet onaardig deel nog in de leer is. Tegen de risico's daarvan, als die er al zouden zijn, weegt de garantie van zichtbare vreugde, hoorbare verwondering en kundige leiding ten zeerste op. Warm aanbevolen. (RT)

Slotconcert van Musica's masterclass rond werk van Bach o.l.v. Bartold Kuijken. Op zondag 4 november om 15 uur in de Bijloke in Gent. Kaartjes: 5 tot 17,5 euro. Info: 09/266.70.40 of www.debijloke.be.

Cadmus et Hermione, Paleis voor Schone Kunsten, Gent

Italiaanse bravoure en Franse elegantie

Wel meer oudemuziekmensen zetten zich deze week aan het lesgeven. Behalve Bartold Kuijken kunt u ook de Franse klavecinist-dirigent Christophe Rousset aan het werk horen met een ploeg studenten.

De Académie Baroque Européenne in Ambronay is een muziekinstituut dat gespecialiseerd is in epoquestijl. Elk schooljaar geeft het aan de zangers en instrumentalisten die er studeren de kans om aan een project deel te nemen dat wordt geleid door een befaamde dirigent. De productie wordt eerst op het festival van de stad uitgevoerd en vervolgens mee op tournee genomen. Dit jaar wordt Cadmus et Hermione onder de loep genomen, een opera van Jean-Baptiste Lully, een van de meest vermaarde vormgevers van de Franse muzikale barok. De in Italië geboren, naar verluidt superambitieuze ijdeltuit schopte het van strijker in het koninklijke muziekensemble van Lodewijk XIV tot hofcomponist, artistieke partner van mensen als Molière en machtigste mens in het muziekwereldje van Frankrijk in de tweede helft van de zeventiende eeuw. Zijn opera's waren aanvankelijk sterk door de Italiaanse stijl beïnvloed - en zijn virtuoze aria's bleven dat eigenlijk altijd - maar werden al snel een heel persoonlijke, later vaak geïmiteerde mix van Italiaanse bravoure en Franse elegantie. Cadmus et Hermione is een van zijn bekendste theatrale wapenfeiten. Een kolfje naar de hand van Christophe Rousset, die de aan hem toevertrouwde studenten zal leiden in een concertante, dus niet-geënsceneerde uitvoering. (RT)

Académie Baroque Européenne d'Ambronay o.l.v. Christophe Rousset brengt Cadmus et Hermione van Lully. Op woensdag 31 oktober om 20 uur in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Kaartjes: 10 tot 55 euro. Info: 02/507.82.00, 02/511.34.33 of www.sofil.be.

Pelléas et Mélisande, Vlaamse Opera, Gent en Antwerpen

Claude Debussy, musicien français

Nog een Franse opera is Pelléas et Mélisande. Het is een meesterwerk (sommigen zullen zeggen: het meesterwerk bij uitstek) van Claude Debussy, grote bewonderaar van zijn barokke voorgangers, vooral dan van Rameau en Couperin, en een Fransman ten voeten uit. Als grafschrift -hij stierf in 1918, net voor het einde van de Grote Oorlog- wenste hij niks anders dan "Claude Debussy, musicien français".

Met Pelléas, een bijna letterlijke zetting van het gelijknamige stuk van Maurice Maeterlinck, bereikte Debussy op de meest complete wijze het Wagneriaanse ideaal van eenheid tussen woord en muziek. De inborst van deze muziek heeft echter weinig met Wagner te maken: ze is niet ambitieus, niet religieus, wil niet overweldigen, wil geen politieke muziek zijn. Ze wil ondanks haar onversneden Fransheid zelfs geen 'nationale' kunst zijn, maar is het natuurlijk wel door haar virtuoze koloriet en onmiskenbare, elegant aristocratische tongval. Het bijwonen van Pelléas vergt dan ook een zekere gevoeligheid voor akoestische edelheid en voorname prosodie, anders loopt u de kans een heel vervelende avond te beleven. Niettemin een absoluut meesterwerk, waarvan de onschatbare invloed op de twintigste-eeuwse muziek het ook nog eens bijzonder leerrijk maakt. (RT)

Solisten, koor en orkest van de Vlaamse Opera o.l.v. Massimo Zanetti brengen Pelléas et Mélisande van Claude Debussy. Regie: Richard Jones. Op 4, 6, 9 en 14 november om 19.30 uur en 11 november om 15 uur in de Vlaamse Opera in Gent. Kaartjes: 7,44 tot 89,24 euro. Info: 09/225.24.25 of www.vlaamseopera.be. Zelfde programma op 24, 27 en 30 november en 4 december om 19.30 uur en op 2 december om 15 uur in de Vlaamse Opera Antwerpen. Info: 03/233.66.85.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234