Donderdag 29/10/2020

Games

Grote gamebedrijven brengen minder uit, maar verdienen meer

Beeld © rv

Op de Duitse videogamebeurs Gamescom, waarnaar jaarlijks zo'n 350.000 gamers afzakken om de nieuwe titels van het najaar te checken, blinken de grote huizen vooral uit door hun schrale aanbod. Het aantal nieuwe games is gehalveerd. De groei is eerder te vinden bij de indies.

Hebt u ook gemerkt dat er een groeiende interesse is voor American football in Europa? Gamebedrijf Electronic Arts zei, tijdens de opening van de Gamescom-videogamebeurs in het Duitse Keulen, in ieder geval dat die er is. Maar het zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat het Amerikaanse gamehuis zijn oer-Amerikaanse videogame Madden NFL 17 ineens ook aan de Europese consument probeert te slijten. En dat resulteert dan weer uit het feit dat het bedrijf voor de rest weinig in de steigers heeft staan voor dit najaar. Een nieuw FIFA-voetbalgame, de shooters Titanfall 2 en Battlefield 1, en dat is het. Hun aanbod aan nieuwe games die ze op Gamescom laten zien, en die later in het jaar onder de kerstboom kunnen liggen, is zowat gehalveerd ten opzichte van de afgelopen jaren.

Gamescom is nochtans jaarlijks een belangrijk moment in de videogamesector, omdat gamehuizen er rechtstreeks contact maken met zo'n 350.000 fans. De beurs heeft daarmee een ander cachet dan de Electronic Entertainment Expo die in juni plaatsvindt in Los Angeles, en die eerder een vakbeurs voor de sector is.

Beeld © rv

Indies gaan ervoor

Maar EA, het tweede grootste videogamebedrijf ter wereld, is niet de enige grote gamemaker die met een verschraald aanbod naar de beurs komt. Ook Activision Blizzard, de wereldwijde nummer één, kwam met slechts twee gloednieuwe games - de shooter Call of Duty: Infinite Warfare en de speelgoedhybride Skylanders Imaginators - aanzetten. Het Franse Ubisoft, het derde grootste gamelabel, heeft met Watch Dogs 2, Just Dance 2017, South Park: The Fractured But Whole en de nieuwe extremesportssimulatior Steep maar vier nieuwe titels die in het najaar uitkomen: ook een magere oogst ten opzichte van heel wat andere jaren.

Dat de grote jongens het laten afweten, is opvallend op een beurs als deze, waar er uitgerekend een groei lijkt te zijn in het aantal nieuwe titels dat op stapel staat. Maar de groei in het aanbod komt eerder van kleinere indiegamebedrijven. Die bewegen zich met toenemend aplomb op de tot nog maar enkele jaren geleden erg hermetische videogamemarkt, en worden daarin gesterkt door hun eerste successen.

Volgens het Amerikaanse marktstudiebureau Superdata Research zijn de wereldwijde inkomsten uit downloadbare pc-games ondertussen heftig gestegen naar 4,9 miljard euro per jaar. En de enkele jaren geleden nog zwaar onderschatte markt van downloadbare games op PlayStation 4-, Xbox One- en Wii U-consoles is nu al zo'n 5,6 miljard euro waard. Die downloadmarkten worden in niet geringe mate gedreven door games van onafhankelijke fabrikanten, zegt Superdata Research-CEO Joost van Dreunen.

Indiegames, zoals recente hitjes Inside en Firewatch, hebben vooral het voordeel dat ze iets anders leveren dan de blockbustergames: hun makers compenseren hun kleinere budget door originele artistieke keuzes te maken. En dat spreekt een groter en groter publiek aan.

"De grote gamehuizen hebben zich vastgezet in een seizoenscyclus", oppert Van Dreunen. "Van alles games wordt 40 procent verkocht in de laatste twee maanden van het jaar. Dat voert de concurrentiële druk constant op, waardoor ze meer en meer risico-avers worden. Niet toevallig hebben de meeste grote gamebedrijven bijvoorbeeld wel een shooter in huis: daar lopen ze elkaar traditioneel in het najaar mee onder de voeten."

Nieuwe modellen

Het gekke is dat de opkomst van de indies niet noodzakelijk betekent dat de grote spelers minder geld verdienen. Financieel staan de meesten onder hen er zelfs relatief goed voor, en ze grijpen ook meer en meer marktaandeel in de ondertussen op 95 miljard euro per jaar geschatte videogame-industrie. Waar de vijftien bestverkopende games op gameconsoles, die steevast door de grote groepen worden gemaakt, in juni 2015 zo'n 172 miljoen euro opbrachten, haalden ze in dezelfde maand dit jaar al 237 miljoen euro binnen.

Dat komt vooral omdat ze, na de winkelverkoop, nog een hoop extra geld online opbrengen. Aan uitbreidingen, abonnementen, en extra uitrusting die de speler online kan kopen. "De grote game-uitgevers hebben de luxe dat ze zwaar kunnen investeren in hun onlinecomponent", zegt Van Dreunen. "Ze hebben geleerd hoe ze terugkerende inkomsten kunnen genereren uit één product."

Uitschieters daarin zijn de schietgames Destiny en Star Wars: Battlefront, die respectievelijk drie en één jaar geleden op de markt kwamen, maar zonder nieuwe winkeledities constant nieuwe inkomsten blijven genereren.

En er is EA's FIFA-reeks van voetbalgames, die mooi de twee doet: er blijft nog ieder jaar een game in een doosje uitkomen, maar inkomsten komen ook online binnen via onder meer de betaalde Ultimate Team-component, waarin spelers online met hun droomteam kunnen spelen. Het hielp de Amerikaanse gamemaker om zijn jaarinkomsten uit FIFA te verdubbelen, naar zo'n 440 miljoen euro dit jaar. "Onze game is niet alleen een product meer, maar ook een dienst", zegt Nick Shannon, producer van FIFA.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234