Zaterdag 24/07/2021

Grote Belgische luchtvaartmaatschappijen te boeken op Internet

De drie grootste Belgische luchtvaartmaatschappijen - Sabena, Virgin Express en City Bird - bieden al enkele maanden de mogelijkheid om tickets via het Internet te reserveren. Meest succesvol is ongetwijfeld Virgin Express, dat maandelijks tot 9.000 vliegtuigzetels verkoopt.

"We realiseren nu al 17 tot 18 procent van onze boekingen via het Internet", stelt woordvoerder Paul Skellon van Virgin Express vast. "We zijn best tevreden met dat cijfer. Hoe we het succes verklaren? In tegenstelling tot het aanbod van andere luchtvaartmaatschappijen is het product van Virgin zeer eenvoudig. We hebben haast geen beperkingen, een eenvoudige prijsstructuur, geen business class, weinig transfers of moeilijke connecties zodat de Internet-gebruiker erg makkelijk zelf kan reserveren." Skellon verwacht dat het aantal Internet-reservaties de volgende maanden zal blijven toenemen. "We maken er niet echt veel reclame rond. De ervaringen in het buitenland - bijvoorbeeld in Groot-Brittannië verkoopt de low-cost maatschappij EasyJet al ruim een kwart van haar zetels via het Net - leren dat er een groot potentieel is." Dat de groei zeer groot kan zijn, blijkt uit een studie van British Airways. De Britse maatschappij gaat ervan uit dat over vijf jaar meer dan de helft van haar reservaties via het Internet of via interactieve televisie zal verlopen.

Bij de Belgische long haul-maatschappij City-Bird boekt 2,9 procent van de klanten een ticket via www.citybird.be. "We zijn op 1 januari van start gegaan zonder veel reclame en het cijfer overtreft onze verwachtingen", legt directeur Alain Skowronek van City Bird uit. "Maand na maand stijgt het percentage. Als we kijken wie er op het Internet boekt, dan merken we dat het merendeel, namelijk 53 procent, de Amerikaanse nationaliteit heeft. Ongeveer 27 procent van de Internet-reservaties wordt door Belgen gemaakt. Van de honderd mensen die naar de website van City Bird surfen, klikt bijna de helft de search engine aan die het mogelijk maakt om de beschikbaarheid en de prijs te controleren en de reis vast te leggen."

Sabena is een van de weinige traditionele luchtvaartmaatschappijen in Europa die haar hele vluchtschema op het Internet aanbiedt. "Tijdens de maand juni noteerden we tachtig boekingen", zegt Sabena-woordvoerder Wilfried Remans. "In juli waren er dat honderd. Dat lijkt misschien heel weinig, maar we hebben dan ook nog geen reclame gemaakt. De mensen die via het Internet reserveerden, hebben de mogelijkheid dus echt ontdekt toen ze de site bezochten." De 'elektronisering' is volgens Remans in de reiswereld niet meer te stuiten. Voor vluchten naar Lissabon, Genève, Zurich en Wenen schrijft Sabena sinds kort geen tickets meer uit. En inchecken, zelfs de bagage, kan in Zaventem tegenwoordig ook al zonder tussenkomst van het baliepersoneel. Wie dus wil, kan zijn reis vastleggen op het Internet, betalen met Visa, inchecken via de computer en komt bij al die stappen niet meer in contact met personeel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234