Zaterdag 27/02/2021

Grootste vernieuwing van Amerikaans vervoer sinds president Eisenhower

Obama start 'transportrevolutie' met bouw hogesnelheidslijnen

De Amerikaanse president Barack Obama zal de komende vijf jaar 13 miljard dollar federaal geld investeren in de bouw van hogesnelheidslijnen, naar Europees en Aziatisch voorbeeld.

door maarten rabaey

Washington l Daarmee voert Obama de grootste herstructurering van het transportnetwerk door sinds president Eisenhower in de jaren vijftig het Interstate-snelwegennetwerk bouwde.

VS-president Obama's thuisstad Chicago is alvast kandidaat om een hogesnelheidslijn te bouwen, met het oog op zijn kandidatuur voor de Olympische Spelen van 2016. Ook Californië staat klaar om zijn miljoenensteden Los Angeles en San Francisco met een hst-lijn te verbinden, waardoor de afstand overbrugd zou kunnen worden in 2,5 uur - nu is het met de wagen bijna een dag rijden. En sommigen dromen al hardop van de hst-lijn Washington-New York-Boston.

Het geld, afkomstig uit het stimulusprogramma van januari en de rest uit het federale budget, zal eind deze zomer verdeeld worden. De 13 miljard dollar zullen niet volstaan voor alle investeringen, maar er zullen ook andere financieringsmethodes worden gebruikt. Zo keurden de Californische kiezers in november goed dat gouverneur Arnold Schwarzenegger namens zijn (failliete) staat staatsobligaties uitschrijft ter waarde van 10 miljard dollar om de aanvang van de hst-werken tussen LA en San Francisco te financieren. Met een geschat kostenplaatje van 45 miljard dollar zal Schwarzenegger op de eerste rij staan voor federaal geld.

Eerste stoomtrein

Nu al worden vergelijkingen met Amerika's heroïsche verleden gemaakt. De VS werden ontsloten door de bouw van spoorwegen voor de eerste stoomtrein. Het Interstate-snelwegennetwerk van president Eisenhower zorgde in de jaren vijftig voor een revolutie in de mobiliteit.

Keerzijde van de machtsovername door koning Auto was dat de spoorwegen sindsdien verwaarloosd werden. Het nationale netwerk voor personenvervoer, Amtrak, moet de sporen delen met kilometerslange vrachttreinen. Beide hebben af te rekenen met fel verouderde infrastructuur. Zowel de spoorwegen als de treinen dateren dikwijls uit de jaren zeventig. Hun nieuwste en snelste trein, Acela, haalt door de slechte staat van de sporen tussen Washington en Boston maximaal 130 kilometer per uur.

Ondanks decennia achterstand op Europa en Azië komt de modernisering op een sleutelmoment. Het passagiersvervoer is de voorbije maanden spectaculair gestegen door de economische crisis, de fluctuerende brandstofkosten en het aanhoudende fileprobleem. De bewustwording van de Amerikaanse overheid en publieke opinie over de noodzaak aan de strijd tegen broeikasgassen, die klimaatverandering veroorzaken, maken van de hst ook een ecologisch en economisch aantrekkelijk alternatief.

"Beeld je in dat je in het centrum van een stad in de trein stapt", zei Obama, volgens The Independent in een referentie aan Europa. "Beeld je in dat je door steden raast met 160 kilometer per uur, een paar stappen zet om het openbaar vervoer te nemen, en op enkele blokken van je bestemming eindigt. Beeld je in wat een groots project dat zou zijn om Amerika herop te bouwen."

President Obama:

Beeld je in wat een groots project dit zou zijn om Amerika herop te bouwen

n Een stelplaats van treinen in Florida. Het nationale spoornetwerk kampt met fel verouderde infrastructuur. Zowel de spoorwegen als de treinen dateren dikwijls uit de jaren zeventig.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234