Zaterdag 17/04/2021

Grootste luchtvaartgroep ter wereld in de maak

EADS, de moeder van Airbus, en BAe Systems, ijzersterk in defensie, zitten in vergevorderde fusiegesprekken. Als ze slagen komt de grootste luchtvaart- en defensiegroep ter wereld tot stand.

Voor BAe Systems betekent een eventuele fusie een terugkeer bij Airbus. Tot 2004 was de Britse groep naast Daimler, Aérospatiale en CASA ook aandeelhouder van Airbus. De vliegtuigbouwer was toen nog een groupement d'intérêt économique (gie). Dat jaar brachten de Franse, Duitse en Spaanse aandeelhouder al hun luchtvaart-, defensie- en ruimtevaartbelangen samen in de nieuwe vennootschap EADS. De Britten deden toen niet mee.

Maar BAe Systems is nog steeds een hofleverancier van Airbus, het ontwerpt en assembleert de vleugels. Er zijn ook andere links tussen de Britten en EADS. Zo hebben ze samen een belang in Eurofighter, dat het gevechtsvliegtuig Typhoon maakt. BAe Systems is ook een partner in het A400M-programma, het militair transportvliegtuig dat gebouwd wordt onder leiding van Airbus Military. EADS en BAe hebben verder elk 37,5 procent in de rakettenbouwer MBDA.

Intussen heeft BAe Systems de fusiegesprekken bevestigd. "BAe Systems en EADS geloven dat de eventuele combinatie van de twee groepen aanzienlijke voordelen biedt voor alle aandeelhouders, zoals meer mogelijkheden voor innovatie, financiële stabiliteit op lange termijn en een versterkte aanwezigheid in de markt. Op die manier kunnen we wereldwijd nog efficiënter concurreren", zo staat in een mededeling. Waarop EADS op zijn beurt de gesprekken confirmeert.

Als de fusie een realiteit wordt laat dat middelgrote luchtvaart- en defensiegroepen als Dassault en het Italiaanse Finnmeccanica verweesd achter. De Franse en Duitse politici hebben de voorbije jaren nochtans bij herhaling geprobeerd Dassault en EADS nader tot elkaar te brengen. Zo maakt de Franse groep nog in zijn eentje gevechtsvliegtuien (Rafale), waardoor de Europeanen bij internationale aanbestedingen voor dat type toestellen steeds in verspreide slagorde aantreden: Rafale, Typhoon en dan nog de Zweedse Gripen.

Volgens de Wall Street Journal zouden de aandeelhouders van EADS in de nieuwe groep een belang krijgen van 60 procent, die van BAe Systems 40 procent. Verschillende regeringen zijn betrokken bij de gesprekken. Dat is niet verwonderlijk omdat de Franse, Duitse en Spaanse overheden een serieuze vinger in de pap hebben bij EADS, dat vooral bekend is als moederbedrijf van Airbus. Hetzelfde geldt voor de Britse regering en BAe Systems.

Op basis van de cijfers voor het eerste halfjaar, steekt de combinatie EADS-BAe Systems het Amerikaanse Boeing voorbij. Tenminste als de nieuwe groep niet te veel activiteiten moet afstoten om de goedkeuring van de VS- en EU-autoriteiten te krijgen. EADS boekte in die periode met 133.000 mensen 24,9 miljard euro omzet, BAe met 106.400 mensen 10,4 miljard euro, Boeing met 174.200 medewerkers 30,5 miljard euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234