Zondag 17/01/2021

Hongarije

Grootste Hongaarse media verzwijgen schandaal rond seksfeest met Europarlementslid

Europarlementslid József Szájer.Beeld AFP

In zowat heel Europa staan de kranten vol over het Hongaarse Europarlementslid József Szájer, die ontslag nam nadat hij betrapt werd op een illegaal seksfeest in Brussel. Maar in Hongarije zelf wordt vandaag pijnlijk duidelijk hoe sterk de overheidsgreep op de pers is. Verschillende media verzwijgen het verhaal volledig, of beperken zich tot de droge mededeling dat Szájer is opgestapt.

De rechtse tabloid Bors vermeldt vandaag niets van Szájers uitspattingen, maar heeft in de printeditie wel een uitgebreid verhaal over hoe de Belgen “zich niet houden aan de coronamaatregelen”. Ook op de website van de krant wordt Szájers ontslag niet vermeld, het laatste artikel over de man dateert al van 8 september vorig jaar.

Bij Index, de grootste onafhankelijke nieuwswebsite van het land, wordt Szájer wel aangehaald en is ook sprake van “een orgie”. Bij de krant stapten in de zomer nog meer dan 70 journalisten op uit protest tegen inmenging door de regering via stromannen van premier Orbán. De krant geeft daarbij ook uitgebreid de visie van oppositiepartij Jobbik over de kwestie.

‘Huisfeest’

De conservatieve krant Magyar Nemzet, wat ‘Hongaarse natie’ betekent, brengt een kort bericht, maar doet dat vooral aan de hand van Szájers officiële verklaring over het “huisfeest” zonder vermelding van verdere details. De krant vraagt zich via een analist wel af waarom Szájer “net nu betrapt werd op het feest”. “Waarschijnlijk waren in de loop der jaren tientallen, zo niet honderden parlementsleden, diplomaten, Brusselaars en belangrijke mensen aanwezig. Diensten die sowieso bijzonder actief zijn in Brussel en andere relevante instanties weten er zeker al lang van”, klinkt het. 

Zou dit onderdeel kunnen zijn van een politieke strijd die we vandaag zien met een ander, groter en belangrijker scènebelang?”, waarmee verwezen wordt naar de discussie over de Europese meerjarenbegroting en het veto van Hongarije en Polen tegen de koppeling aan het respect voor de rechtsstaat. “Als er zoveel belangrijke mensen waren, waarom werd dan alleen Fidesz’ (de politieke partij waartoe Szájer behoort, red.) belangrijkste EU-politicus (tot nu toe) beschreven?”

Ook de Engelstalige pro-regeringskrant Hungary Today verzwijgt de omstandigheden van Szájers ontslag volledig en heeft het over hoe “het dagelijkse politieke gevecht een toenemende mentale druk” op de man legde.

De andere grote tabloid van het land, het links georiënteerde Blikkgaat wel volop in op het schandaal en vermeldt daarbij alle details over “het seksfeest”, “de orgie”, de drugs die ter plekke werden aangetroffen, en Szájers vlucht via de regenpijp. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234