Donderdag 17/06/2021

'Grootste conflict sinds WO II'

Het is hen gelukt. Voor de eerste keer hebben de drie grote vakbonden samengewerkt om de haven van Gent plat te leggen. Negentien stakerspiketten hadden ze daarvoor nodig. 'Alles is afgesloten. Dat is nog nooit gebeurd.'

6 uur, Gent-Dampoort

Er zullen vandaag geen (of zeer weinig) bussen uitrijden in Gent, maar aan het Dampoortstation staat wel een oude Van Hool te wachten op zijn passagiers. De logo's van De Lijn zijn er lang geleden afgehaald en waar normaal de bestemming prijkt, zit een gat met een tl-lamp. Dit is de Solidariteitsbus waarmee delegaties van de liberale, de christelijke en de socialistische vakbond door de haven zullen cruisen voor een tochtje langs de voornaamste stakerspiketten.

Raf Verbeke speelt reisleider. Hij verwelkomt de reizigers, die schrikken als ze merken hoe kil de zetels voelen aan hun bips. "Brrr, dat het koud is! 't Is te hopen dat de chauffage werkt!", rilt een man in een blauwe jas van het liberale ACLVB. Eén voordeel: de flessen cava aan boord zullen lekker fris blijven.

Om 6.12 uur vertrekken we richting haven. Telkens als we een stakerspiket passeren, claxonneert de chauffeur bemoedigend. De inzittenden wuiven naar de dokwerkers die de R4 richting centrum hebben geblokkeerd. Wij bereiken vlot onze eerste halte: een dubbel stakerspiket op een brug over de R4. De toegang tot twee bedrijventerreinen zit potdicht.

"Alles is afgesloten. In de hele haven. Ze moeten het voelen in Brussel", glimlacht ABVV'er Marc De Neve (56). Hij werkt in een toeleveringsbedrijf van Volvo en maakt automobilisten vandaag duidelijk dat ze bedrijf zus of zo niet kunnen bereiken. "Het is de eerste keer dat we het zo hebben aangepakt. We hebben op voorhand goed bestudeerd waar we piketten moesten plaatsen."

Een Spaanse vrachtwagenchauffeur probeert te weten te komen hoe hij zijn bestemming kan bereiken. "All is closed. Heel Oost-Vlaanderen", deelt De Neve vriendelijk mee.

Een eerste autoband belandt in een brandende vuurton. "Goed voor ons milieu", bromt een liberale vakbondsman. "De fabrieken draaien niet vandaag, dat moeten we compenseren!", gekscheert een ABVV'er.

7.15 uur, SAS Automotive

Aan het stakerspiket bij dashboardproducent SAS Automotive heerst ambiance. Een dj draait een kolderieke set en al snel barst een polonaise los. Staken is een beetje Vlaamse kermis.

"Valt het u op dat er geen alcohol wordt gedronken?", vraagt Jef Maes, federaal secretaris van het ABVV. Inderdaad, het valt op. "Daar hebben we hard aan gewerkt." Op de Solidariteitsbus, buiten het zicht van het gewone werkvolk, wordt even later wel een eerste fles cava gekraakt.

8 uur, ArcelorMittal

Op voorhand klonk het op de Solidariteitsbus al dat de stakerspost bij ArcelorMittal - in de volksmond nog altijd Sidmar - groot zou zijn. Een liberale en een socialistische vakbondsman die er allebei gewerkt hebben, zijn het erover eens: "Die mensen worden het zwaarst gepakt."

Er staat inderdaad veel volk bij ArcelorMittal. Het stakerspiket is zo groot dat de platte commercie er heeft toegeslagen: aan het ABVV-tentje hangt kerstverlichting. De lichtjes weerkaatsen op de schedel van Rudy De Leeuw, de voorzitter van het ABVV. Hij loopt hier zijn collega's Marc Leemans (ACV) en Jan Vercamst (ACLVB) tegen het lijf.

Peter Mertens van de PVDA loopt hier boven iedereen uit te torenen en ook een touringcar vol Gentse sp.a'ers probeert street credibility op te bouwen. Onder anderen de schepenen Tom Balthazar en Resul Tapmaz meten zich goedgemutst een syndicaal imago aan. "Sp.a Gent staakt mee", staat in koeien van letters op de bus.

Marc Staelens van ABVV Metaal is enthousiast over de staking. Ten westen van het Kanaal Gent-Terneuzen hebben havenarbeiders elf piketten opgeworpen, ten oosten zijn het vooral metaalarbeiders die de acht stakersposten bemannen. Het gevolg? "Alles is toe", deelt Staelens mee. "Dat de drie vakbonden samen zoiets hebben gedaan, is nog nooit gebeurd. Alle militanten zijn er, deze actie wordt gedragen. Wat wil je: de lonen zijn nu al twee jaar geblokkeerd. Ja, sinds Di Rupo."

8.39 uur, naar Honda en Volvo

Wanneer de Solidariteitsbus weer vertrekt is er een belangrijke passagier aan boord: Rudy De Leeuw. Hij reist mee naar Honda en Volvo, twee grote werkgevers in de Gentse haven. Bij een stakerspiket wordt de bus tegengehouden, tot de militanten zien dat hij vol vakbondsmensen zit. "In eerste instantie gingen we u laten staan en uw banden plat zetten!", klinkt het vrolijk.

De arbeiders van autoconstructeur Honda krijgen gezelschap van dokwerkers. Een ruige dokwerker legt aan de regionale zender AVS uit waarom hij in mei op N-VA gestemd heeft. Ondertussen beseft hij dat 'sociaal, maar niet socialistisch' uiteindelijk ook niet zo sociaal is.

Ook bij Volvo vergezellen dokwerkers de fabrieksarbeiders. Eén havenarbeider staat pintjes te openen met zijn tanden. Er worden grappen gemaakt over welke auto ze eens zullen omkeren. Ze zorgen voor vermaak naast het bravere werkvolk van de fabriek. "Volvo heeft een stevig piket, er is hier toch iets aan het groeien", stelt Verbeke vast.

10.16 uur, FOD Financiën

De laatste halte ligt ver weg van de haven, in Ledeberg. De Solidariteitsbus houdt halt aan de Zuiderpoort, het kantoorcomplex waar de belastingen zich verschuilen. De ambtenaren houden zich beduidend kalmer dan de arbeiders. Hier geen vuurtonnen, wel symbolische zakken geld en zure citroenen. Hoge vertegenwoordigers van de bonden spreken het volk toe, de woordspelingen en de slogans zijn niet van de lucht. "Dit is de grootste krachtmeting sinds de Tweede Wereldoorlog", waarschuwt Jef Maes. Jan Vercamst maakt zich boos over het gebrek aan evenredigheid in de besparingen.

Maar over de staking zelf is iedereen blij. "In heel Oost-Vlaanderen waren er 500 piketten. Dat gaat dus over duizenden mensen", rekent Ewald Serraes van het ACLVB uit. "We hebben deze actie willen doen zonder veel hinder voor de mensen en ik denk dat dat gelukt is."

Een ACV'er komt zijn enthousiasme betuigen. "Goed, hé, we moeten dat nog doen tezamen", knikt Serraes.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234