Dinsdag 06/12/2022

Groots tot in de puntjes

musical

joop van den ende theaterproducties op tournee met 'titanic'

Breda / Van onze verslaggever

Wilfried Eetezonne

Met de Nederlandse tournee van Titanic, die op dit moment in het Chassé in Breda staat, schuurt Joop van den Ende Theaterproducties rakelings langs Antwerpen, wat een reden was om ook in die stad - waar hij zijn zinnen op heeft gezet - een reclamecampagne te voeren. Of de Vlaming onder zijn kerktoren vandaan zal komen om naar Breda te gaan, is moeilijk te zeggen. Navraag bij de kassa bleek dat op de dag van onze voorstelling nog drie andere landgenoten hadden gereserveerd en die kenden we toevallig ook nog. Is Titanic het waard om de euro's over de grens te spenderen? Het antwoord is positief, alleen al om dat het deugd doet om na de Vlaamse musicals nog eens een bijna vlekkeloze show op de planken te zien.

Joop van den Ende coproduceerde de musical van Maury Yeston en Peter Stone op Broadway waar de show na heel wat problemen in 1997 in première ging, vijf Tony Awards won en drie jaar overeind bleef. Dat laatste was voor een deel te danken aan het feit dat de musical weliswaar voor de hitfilm van James Cameron in première ging, maar wel kon meedrijven op de Titanic-hype. Nu toetert de maketingmachine dat Titanic de grootste reizende productie is die ooit in Nederland te zien was. In het kader van het verhaal is zoveel hoogmoed natuurlijk niet ongevaarlijk.

De pret begint al bij het binnenkomen van het Chassé, waar de hal uitbundig is gedecoreerd als de kade in Southampton, de vertrekplaats voor de tragische reis. Inbellen gebeurt met een 'trossen los'-mededeling en de parterre heet uiteraard het benedendek-voor. Kortom, het zijn dat soort details die het puntje op de i van musical zetten.

Maury Yeston componeerde een brede, bijna opera-achtige score die steunt op uitgebreide ensemblestukken. Die levert enerzijds genereuze melodieën zoals in het duet tussen stoker Barett (een zeer stoere Danny De Munk) en marconist Bride (een prima Dirk Cohen), maar de bombast komt in de vele hymnes soms om de hoek kijken. Het 37-koppige (!) orkest dikt dat soms nog wat aan.

Peter Stone volgt in het scenario een andere koers dan de film door vooral gebruik te maken van de historische figuren en daar wankelt de kwaliteit. Het verhaal moet al opboksen tegen de bekende historie, dus is het meer een vraag van hoe het gebracht zal worden en er zijn wat te veel personages om echt te kunnen focussen op de persoonlijke drama's. Zo komen de derdeklassepassagiers ironisch genoeg nauwelijks uit de verf. Titanic is daardoor vooral een ensemblemusical met hier en daar een paar leuke bijrollen zoals de meer dan Britse hofmeester Henry Etches van Jon Van Eerd, die perfect de balans weet te vinden tussen tragiek en humor. De belangrijkste rollen zijn weggelegd voor de kapitein (bij onze voorstelling een stroef spelende Timo Bakker), de op snelheid beluste reder Ismay, uitstekend vertolkt door Hugo Haenen en scheepsontwerper Thomas Andrews (een schitterende Tony Neef), die in zijn grote solo het drama bezingt dat zich op het zinkende schip afspeelt.

Buiten enkele mindere understudies levert iedereen zeer goede prestaties. Na de kantelende barricades, vallende kroonluchters en landende helikopters die de musicalscène in de jaren tachtig bepaalden, valt deze productie op door het inspelen op de verbeelding. Het schip zelf en de crash met de ijsberg blijven onzichtbaar. Het is de omvang van de theatertechniek die de grootsheid van het onzinkbare schip en van het drama illustreert. Met hydraulische bruggen doemen de verschillende dekken op die in de tweede akte steeds schuiner zullen gaan tot het Wedgwood-porselein van de schoorsteen klettert en de Steinway-vleugel Thomas Andrews verplettert. Vooral het uitstekende geluidsontwerp van het krakende hout maar ook onheilspellende stiltes vullen de illusie prachtig in. Net zoals het schip is de productie een lofzang op de techniek en vakkennis, maar daarin getuigt de somptueuze show dan ook van grote klasse.

WAT: Titanic. WIE: Joop van den Ende Theaterproducties met o.a. Danny de Munk, Tony Neef, Hugo Haenen... WAAR: Nog tot en met 17 maart in het Chassé Theater in Breda en daarna nog tot 23 juni op reis in Nederland. Info en kaarten: 0031/76.530.31.00 (Chassé), www.reserveerlijn.nl of www.musicals.nl.ONZE MENING: Bijna vlekkeloos musicalentertainment dat vooral op technisch gebied getuigt van grote klasse.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234