Vrijdag 10/07/2020

Grof geschut op Leuvens muziekfestival

transit, vlam, leuven

Wie zijn vrije tijd niet louter aan de nalatenschap van decomposing composers wil besteden (en daarin overigens overschot van gelijk heeft) doet er wellicht goed aan er het programma van Transit op na te slaan. Transit heet voluit Transit Leuven New Music Festival en is een driedaags afdelinkje van het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant, uitsluitend aan nieuwe muziek gewijd. We kunnen nog niet van een traditie spreken (pas aan zijn tweede editie toe, is niet alleen de gespeelde muziek, maar ook het festivalletje zelf nog bijzonder jeugdig), maar ook deze keer is de grootste aandacht besteed aan creaties. Nogal wiedes, denkt een beetje leek dan, maar creatie staat in het Bargoens van de zogeheten musique savante voor 'eerste uitvoering'. Maar liefst vijf werken, met name van Alvin Curran, Erik Oña, Stefan Van Eycken, Geert Logghe en onze krasse nestor Lucien Goethals, beginnen het komende weekend aan hun klinkende leven.

Voor het geval dat niet vermag horden enthousiaste muziekfans naar Leuven te halen, werd ook gezorgd voor grof geschut. De voortreffelijke pianist Ian Pace brengt samen met foto- en videokunstenaars Anouk De Clercq en Ken Scott de eerste integrale uitvoering van Michael Finnissy's The History of Photography in Sound. Tussen de vijf en de zes uur duurt dit werk, het werd dan ook over drie concerten verdeeld. Finnissy zelf leidt het ensemble Champ d'Action doorheen de creaties van Van Eycken (White River Dream Song) en Oña (In gara col tempo), aangevuld met werk van de eerder dit jaar overleden eminentie Xenakis en zichzelf. Voor de creaties van Curran en Goethals (El laberinto de Euterpe) tekenen het jonge blokfluitkwartet Apsara en percussioniste Tatjana Kolewa.

Klap op de vuurpijl wordt wellicht zondag. Dan brengt het befaamde Ensemble Modern, behalve werk van Enno Poppe en Johannes Maria Staud, de creatie van Logghe en Graal Théâtre, het schitterende vioolconcerto van de Finse dame Kaija Saariaho. Ga en wees in de watten gelegd. (RT)

Transit, festival voor hedendaagse muziek. Concerten en seminaries. Van vrijdag 12 tot en met zondag 14 oktober in Leuven (VLAM, Vlamingenstraat 83 en Hoge Heuvelcollege, Naamsestraat 73). Kaartjes: 3,72 tot 9,92 euro. Info: 016/20.05.40 of www.festivalvlaamsbrabant.be

god's liar, de munt, brussel

Opera met Tolstoj-moraal

Nog meer nieuwe muziek. Van de vier voorstellingen van John Caskens voor het eerst in België uitgevoerde opera God's Liar die de Munt voor dit seizoen op de rol heeft staan, zijn er wanneer u dit leest al twee voorbij. Maar goed, ik maak me sterk dat voor de resterende twee, op dinsdag en woensdag, nog kaartjes te bemachtigen zijn. Het libretto van God's Liar is gebaseerd op Vader Serge, een novelle van Tolstoj. U weet dan ook meteen vanwaar de wind waait: een bespiegeling over bekoring en ijdelheid, en over de dunne grens die de zelfbewuste, ambitieuze en goed boerende mens scheidt van vertwijfeling, morele verwarring en een zwerversbestaan. Dat alles uiteraard in de context van een mislukte relatie.

Tolstojs verhaal is door librettisten Emma Warner en John Casken zelf ingenieus gebruikt. De jonge onderzoeker Stephen (wiens hedendaagse belevenissen we in scènes 2, 4 en 6 te zien krijgen) vertaalt het dagboek van vader Serge (dat zich in de oneven scènes in zijn negentiende-eeuwse real time ontvouwt) uit het Russisch naar het Engels. Het verhaal, over de jonge officier Stepan Kasatsky die ontdekt dat zijn verloofde een verhouding met de tsaar heeft gehad, op de dool raakt, onder de naam Serge in een klooster intreedt en vervolgens compleet de pedalen verliest, doet Stephen (heeft u 'm?) aan een vroegere verloren geliefde denken. Zijn agente overhaalt hem de vertaling als script in Hollywood te slijten, alwaar het een groot succes kent, niet zonder in zijn literaire waarde en morele essentie te zijn verkracht. Het theater in het theater, een oude, maar nog steeds goed werkende truc. Een morele les bovendien, maar dat moest ervan komen met de baard van de meekijkende Tolstoj over de schouder hangend. (RT)

Anne Bolstad, Omar Ebrahim, Jeffrey Lentz en Almeida Ensemble o.l.v. Ronald Zollman brengen God's Liar, opera van John Casken op een libretto naar Tolstoj. Regie: Keith Warner. Nog op dinsdag 9 en woensdag 10 oktober om 20 uur in de Munt in Brussel. Kaartjes: 7,50 tot 85 euro. Info: 070/23.39.39 of www.demunt.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234