Vrijdag 23/07/2021

Groeten vanuit Klotenberg

(amateur)theater

'onder 't koeienbos' van d.a.d.a.

Brussel

Van onze medewerker

Jan De Smet

In de volière die theaterland heet, vliegen heel wat rare vogels rond. Maar zoals die van d.A.d.A. gebekt zijn, hoor je niet elke dag zingen. Het letterwoord, spreek uit dada, staat voor den Aktieven druugen Airing, naar het café waar de kernleden van de groep mekaar leerden kennen. "Als we kunnen pinten drinken, dan kunnen we theater maken ook" resulteerde in 1991 in hun maidenproductie Lysistrata. Dirk Verstockt, artistiek leider van kunstencentrum nOna, keek en zag dat het niet goed was. Hij werd omarmd door de troep en als vast regisseur kreeg hij de kans de dingen bij te sturen. Naast zijn theaterwerk voor Victoria (Gent) tekende hij voor de regie van de volgende negen d.A.d.A.-producties.

Wat moet een mens zich voorstellen bij een theatercollectief dat zichzelf cryptisch omschrijft als een niet professioneel, niet amateur, niet gesubsidieerd privé-initiatief? Dirk Verstockt: "Het gezelschap heeft zich nooit willen plaatsen binnen het circuit van de reguliere amateurswerking. Het enige dat ons onderscheidt van professionelen is dat niemand betaald wordt. De werkmethode, die keer op keer wordt uitgevonden in functie van wat we op de scène willen ontplooien, is professioneel te noemen. Voor de huidige productie hebben wij achttien maanden uitgetrokken. d.A.d.A. is samengesteld uit mensen van zeer uiteenlopende professies: zelfstandigen, bedienden, kaderleden, arbeiders, you name it. Ze delen een liefde om voorstellingen te maken en hebben geen hogere ambitie. Dat impliceert dat er geen enkele productiedwang is en dat de groep voor zichzelf de juiste omstandigheden schept om te werken zoals men dat wilt. Dat komt neer op theater maken met maar één vooropgezet programmapunt: 'Niets in de handen, niets in de zakken'. "Op de scène worden er geen illusies gecreëerd, we bedienen ons niet van oneigenlijke middelen. De communicatie met het publiek moet zo groot en open mogelijk zijn. Het materiaal waarmee we werken, komt meestal van de groepsleden zelf. Onze reeks Sissi I, II en III zijn compilatievoorstellingen samengesteld uit wat iedereen aanbracht. Het is een distillatie van wat deze mensen bezighoudt, hoe onbewust of aleatorisch dat ook moge zijn."

De huidige productie, Onder 't Koeienbos, is daarop een uitzondering. Na veel lezen en selecteren kwam men uit op de Claus-vertaling van Dylan Thomas' Under Milk Wood (1953). Wat, behalve de poëzie en de adembenemende taal, zo aansprak, was het ontbreken van een plot die de dramatische ontwikkeling vooruit drijft. Het stuk beschrijft een etmaal in het leven en de dromen van zeventig plattelanders wier dorp uitkijkt op de Llaregyb Heuvel. Lees dat in de goede richting en je ziet wat Thomas bedoelde: bugger all, vandaar dat ze er bij d.A.d.A. de Klotenberg van maakten. Verder werd er in de vertaling van Claus niet zozeer geschrapt dan wel hertaald. Het is de usance bij de dada'ers dat iedereen zijn streektaal spreekt. Dat is dan het Brabants van de as Brussel-Mechelen. Onder 't Koeienbos is een prachtige productie. De regisseur is erin geslaagd om de onwaarschijnlijke en duistere humor die er voortdurend aanwezig is naar boven te halen. De twee componenten, het schijnbaar onschuldig pastorale en de sluimerende, woekerende erotiek, zijn voortdurend in dialoog. Alle stemmen en personages werden op ingenieuze wijze over de tien acteurs verdeeld. Die laten de carrousel van smachtende, ruige, wulpse, dromerige dorpstypetjes op alle snelheden draaien. Er wordt gedanst, gezongen, gefluisterd en geschreeuwd. Men speelt sans façon: off stage is er tijd voor een sigaret, een slok bier, een blik op de tekst.

Iedereen heeft lol. Ook oud-premier Jean-Luc Dehaene, de huidige burgervader van Vilvoorde, voor de eerste keer op bezoek in de Korrektie, vond het allemaal zeer goed te pruimen.

Onder 't Koeienbos, nog op 30/1 en 31/1 in het Tuchthuizencomplex, Rondeweg 26 in 1800 Vilvoorde. Voor speellijst zie: users.pandora.be/dada/dada.htm. Reserveren: tel. 015/61.01.18

Er wordt gedanst, gezongen, gefluisterd, geschreeuwd

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234