Donderdag 02/04/2020

Handel

Groente- en fruitkoning Greenyard bijt door zure appel

Greenyard-CEO Hein Deprez.Beeld Photo News

Het is crisis bij Greenyard, zoveel is duidelijk. Na tegenvallende resultaten ziet het groente- en fruitbedrijf zijn winstmarges smelten en kijkt het aan tegen een rondje armworstelen met bankiers.

Hoe snel kan het gaan? Ongeveer een jaar geleden stond Greenyard op het punt om de multinational Dole over te nemen. Dole-eigenaar David Murdock en Greenyard-CEO Hein Deprez voerden maandenlange gesprekken. De overname liep plotsklaps mis, toen Murdock liever in zee ging met het Ierse Total Produce. Deprez droop ontgoocheld af, een illusie armer. 

De economische pers stak intussen wel in beate bewondering de loftrompet over Deprez en zijn imperium, dat het AB InBev van de fruit en groenten werd genoemd. En dat voor een ondernemer die begon als eenvoudige champignonkweker. Wie al eens een stukje fruit of groente koopt in een supermarkt, koopt gegarandeerd van Greenyard. De meeste consumenten weten dat echter niet, omdat prei of bloemkool geen merknaam draagt.

Kort na die mislukte overname kreeg Deprez opnieuw een forse tegenslag te verwerken. Vorige zomer voerde het Europese voedselagentschap EFSA een onderzoek naar de dood van negen Europeanen bij wie de listeriabacterie werd aangetroffen. Dezelfde soort werd gevonden in een Hongaarse diepvriesgroentefabriek van Greenyard. Het bedrijf moest tal van producten uit de handel nemen, wat snel een kostenplaatje van zowat 30 miljoen euro met zich meebracht. Achteraf bleek dat er niet meteen een causaal verband kon worden gevonden, maar de schade was geleden. Zowel financieel als op het vlak van imago.

Het had allemaal een weerslag op de cijfers van het beursgenoteerde bedrijf. In november moest Greenyard een halfjaarverlies van 113 miljoen euro opbiechten. Het concern verkocht de tuinbouwafdeling (potgrond) voor 120 miljoen euro aan Straco om de schuldgraad af te bouwen, maar dat bleek onvoldoende om het vertrouwen te herwinnen. Want kijk, Greenyard kreeg deze week weer een tik van de hamer. Het bedrijf moest snijden in de prognoses voor het lopende boekjaar. De resultaten van het derde kwartaal (tot en met december) vielen immers lager uit. 

Naast de concurrentie in de retail in België en Duitsland spelen ook kosten en productieverlies. De supermarkten spelen de concurrenten gretig tegen elkaar uit en slechte oogsten maken de aanvoer van groenten en fruit onderhevig aan schommelingen, met prijsverlies voor Greenyard tot gevolg. Dit alles leidde tot een omzet die 4,5 procent lager uitviel, en heeft in belangrijke mate een impact op de marge, die volgens de verwachting zowat 25 miljoen euro lager zal liggen.

‘735 miljoen euro aan beurswaarde weg’ 

Die aankondiging deed bij beleggers en analisten het koude zweet uitbreken, met een koersval van jewelste tot gevolg. Maandag verloor Greenyard liefst een kwart van zijn beurswaarde, dinsdag ging er nog eens 14,8 procent van de koers. Het aandeel noteert rond de 4,855 euro, het laagste peil sinds de beursgang in 1999. In exact een jaar tijd zag het bedrijf 735 miljoen euro aan beurswaarde in rook opgaan.

Greenyard, dat snel groeide door gerichte overnames, torst een zware schuldenlast met zich mee. De banken beginnen te morren en Deprez moest drastisch ingrijpen. Hij haalde Marc Zwaaneveld in huis, die als voormalig CEO van afvalverwerker Van Gansewinkel een stevige reputatie als crisismanager heeft opgebouwd. Hij komt aan het hoofd van een zogeheten ‘transformatieteam’, dat het bedrijf uit de nood moet helpen.

Veel speelruimte hebben ze evenwel niet, en een kapitaalverhoging lijkt de enige uitweg. Analisten rekenen voor dat Greenyard tussen de 80 en de 140 miljoen euro aan nieuw kapitaal moet inbrengen. Dat betekent ofwel dat Deprez, die een belang heeft van zowat 49,3 procent, met vers geld over de brug moet komen – de man schoot er met de huidige koersval echter zelf ook zowat 344 miljoen euro bij in – ofwel dat externe investeerders het nodige geld op tafel moeten leggen. Dan verliest Deprez, die bekend staat als een koppige ondernemer, wel het zeggenschap over zijn kindje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234