Donderdag 29/10/2020

Duurzaamheid

Groenste van de klas: Duitse supermarktketen Lidl trekt duurzaamheid fors door

Philippe Weiler, de duurzaamheidsgoeroe van LidlBeeld Swa Van Damme

Lidl is aardig op weg om de duurzaamste en meest progressieve supermarkt te worden van de Lage Landen. De supermarkt oogst lof van ngo’s die actie voeren rond duurzaamheid. Hoe is de van oudsher Duitse conservatieve discounter plots zo veranderd?

‘Wer aufhört besser zu werden, hört auf gut zu sein’. De mythe wil dat deze spreuk (‘wie stopt met beter te worden, stopt met goed te zijn’) in iedere kantine van de Duitse Lidl-filialen hangt. Feit is in ieder geval dat de Duitse discounter zich ontpopt als een heuse runner-up. 

Toen in april 1995 de eerste acht filialen werden geopend in België, leek Lidl een Aldi-kloon. Weinig tot geen A-merken, producten in dozen die in een ongezellig licht aan bodemprijzen werden verhandeld. Inmiddels is Lidl niet langer het lelijke eendje van de grootgutters. Wat meer is: het scoort het beste in onze contreien op de jongste ranglijst van Oxfam Novib die supermarkten quoteert op welzijn. De internationale Oxfam-campagne Behind the Barcodes legt de grootste supermarkten in Nederland, Duitsland, het VK en de VS langs dezelfde meetlat. Eerlijk is eerlijk, Lidl kwam er in 2018 nog bekaaid van af. Maar de keten met 10.000 winkels in 32 landen in Europa en Noord-Amerika, sleutelde aan een mensenrechtenbeleid om het welzijn van werknemers in haar toeleveringsketen te beschermen. En al is er nog wel veel ruimte voor verbetering, Lidl liet concurrenten als Aldi of Ahold Delhaize ver achter zich.

Ook op het vlak van duurzaamheid heeft Lidl een tandje bijgestoken. Onder het waakzame oog van Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid, worden de verpakkingen tegen het licht gehouden. Weiler, een bio-ingenieur die zowat twintig jaar heeft gewerkt voor het WWF, gruwt van zwerfvuil. “Afhankelijk van het soort plastic kan het honderden jaren duren voor het afgebroken wordt. We vinden het dan ook onze taak om als supermarktketen naast de sensibilisering van onze klanten, vooral te streven naar slimme verpakkingen met minder plastic”, zei hij naar aanleiding van World Cleanup Day. “Sinds dit jaar onderzoeken we elk product kritisch op zijn verpakking, de grootte en dikte, de verschillende materialen inclusief plastic.”

Zo kregen bijvoorbeeld de friet- en kookaardappelen al een dunnere folie die 100 procent recycleerbaar is en zullen tegen eind oktober alle verpakkingen van aardappelen van 2,5 kg niet langer een net en een handvat hebben. Goed voor een plasticreductie van 55 procent of 49,2 ton minder plastic alleen voor dit jaar. Ook de zwarte schaaltjes voor het vers vlees vervangt de supermarktketen door een verpakking van één transparant materiaal dat volledig recycleerbaar is. “De huidige inspanningen zijn dit jaar alleen al goed voor een plasticreductie van 105 ton”, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt.

‘Tijdsgeest vatten’

Lidl trok ook al de aandacht van Chris Claes, de directeur van de ngo Rikolto International, het vroegere Vredeseilanden. Met de actie “Beste supermarkt, wij zijn meer dan ons kassaticket”, onderzocht Rikolto de inspanningen rond duurzaamheid in de retail. “Lidl kenden we als prijsklopper, maar heeft heel hard bijgestuurd en geïnvesteerd in duurzaamheid”, zegt Claes. “Vooral hun beleid om de consument in een aantal productcategorieën geen keuze te laten dan enkel duurzame producten is lovenswaardig.” Diepvriesvis, chocolade, thee, vers varkensvlees, houtskool en bananen zijn 100 procent duurzaam met certificaat. Claes: “Lidl stopt zich niet weg achter de consument, op die manier maak je de impact wel veel groter.”

Intussen klimt Lidl ook in de pikorde van de supermarkten in ons land. De heilige drievuldigheid Delhaize, Carrefour en Colruyt blijven de onbetwiste top drie met een gezamenlijk marktaandeel van zowat 70 procent. Lidl is evenwel de snelste groeier met intussen al zo een 10 procent. “Lidl is iets meer opgeschoven richting gewone supermarkt”, analyseert Els Breugelmans, retailexperte aan de KU Leuven. “Het benadrukt wel zijn lage prijzen, maar heeft inmiddels een kwalitatiever assortiment. Die strategie lijkt goed aan te slaan.” Want uiteraard is het einddoel die bikkelharde consumentenstrijd winnen. “Consumenten willen vandaag  dat je ook rekening houdt met welzijn. Als supermarkt moet je die tijdsgeest vatten”, zegt Chris Claes.  

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234