Dinsdag 11/05/2021

Vier vragenBedrijfswagens

Groene bedrijfswagen de norm tegen 2026: hoe realistisch is dat?

null Beeld BELGAIMAGE
Beeld BELGAIMAGE

Een elektrische bedrijfswagen moet de norm worden tegen 2026. Met een fiscale gunstmaatregel en een pak extra laadpalen wil minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) dat doel halen. Maar hoe realistisch is dat?

Waaruit bestaat het plan?

De ambitie in het regeerakkoord luidt dat alle nieuwe bedrijfswagens tegen 2026 ‘broeikasgasvrij’ zijn. Minister Van Peteghem heeft nu in de regering een voorstel neergelegd om die ambitie waar te maken. De kern is dat alleen bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten, zoals elektrische wagens, nog volledig fiscaal aftrekbaar zullen zijn, meldt De Standaard.

Bedrijfswagens met verbrandingsmotoren zullen niet verboden worden, maar zullen vanaf 2026 niet langer fiscaal aftrekbaar zijn. Ook de kostenaftrek bij woon-werkverkeer vervalt bij wagens die door diesel of benzine aangedreven worden. De minister gaat ervan uit dat dat voldoende is om van elektrische (of andere emissievrije) wagens de meest valabele optie te maken. Ondanks de vraag van leasingbedrijven en werkgeversorganisaties zouden ook plug-in hybridewagens niet langer 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn.

De nieuwe regeling begint al geleidelijk te lopen vanaf 2023. Dat betekent dat de fiscale aftrekbaarheid van auto’s die op diesel of benzine rijden, jaar na jaar wordt afgebouwd, om vanaf 2028 terug te vallen op nul. Ook lichte vrachtwagens en ­motorfietsen zullen vanaf 2026 elektrisch moeten zijn, om nog volledig aftrekbaar te zijn. In het ­andere geval zijn ze nog maar voor 50 procent aftrekbaar. Zo wil de minister vermijden dat bedrijven de verduurzaming kunnen omzeilen door een motorfiets in plaats van een bedrijfswagen aan te kopen.

Is het haalbaar?

“We zijn blij dat we nu al zicht krijgen op de fiscaliteit”, zegt Frank Van Gool van de autoleasefederatie Renta. “De autosector is er ook klaar voor.” Wel vreest hij dat de overgangsregeling wel erg complex wordt. “Je moet vanaf 2023 al bijna een boekhouder meenemen naar de showroom om uit te rekenen hoeveel je wagen gaat kosten.”

De belangrijkste vraag is of er voldoende laadpalen zullen zijn om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. Op dat vlak loopt België niet bepaald voorop. Vlaanderen telde eind vorig jaar 4.262 publieke laadpunten. Ter vergelijking: in Nederland zijn er al bijna 69.000. Alleen al in Amsterdam zijn er 3.700, bijna evenveel als heel Vlaanderen.

De Vlaamse regering wil nu wel gebruikmaken van Europese steunmaatregelen om tegen 2025 30.000 nieuwe laadpunten te installeren. Ook nieuwbouwappartementen moet voortaan verplicht laadpalen installeren. Maar als je weet dat er jaarlijks 250.000 nieuwe bedrijfswagens ingeschreven worden, volstaat dat wellicht niet.

Daarom wil Van Peteghem ook particulieren en bedrijven aansporen om laadpalen te installeren. Wie thuis een laadpaal installeert, zal een belastingvermindering van 45 procent krijgen op de investering. Ook bedrijven zullen hun investering in laadinfrastructuur voor meer dan 100 procent van de kostprijs fiscaal mogen aftrekken. Die fiscale voordelen worden jaar na jaar afgebouwd, waardoor het interessanter is om er nu aan te beginnen. Ook moeten de laadpalen gevoed worden met groene energie. “Ik betwijfel of dit voldoende motiverend zal zijn", zegt Van Gool. “Er moet dringend meer coördinatie komen over de installatie van publieke en semipublieke laadpalen.”

Waarom focust de regering op bedrijfswagens?

Hoewel het aantal bedrijfswagens jaar na jaar groeit, blijft het een beperkt aandeel op de Belgische wagenmarkt. “Nog beter was geweest als de regering een maatregel genomen had als in Zweden”, zegt fiscaal expert Michel Maus. “Daar mogen nieuwe ingeschreven voertuigen vanaf 2025 alleen elektrisch zijn. Auto-experts veronderstellen namelijk dat vanaf dat jaar de prijs ongeveer gelijk zal zijn als van klassieke auto’s.”

Volgens Van Peteghem is de bedrijfswagen echter “dé hefboom om het wagenpark te vergroenen”. “Bedrijfswagens hebben een multiplicatie-effect”, legt zijn woordvoerder uit. “Als bedrijfswagens afgeschreven worden, komen ze vaak op de tweedehandsmarkt en dus bij een groter publiek terecht.”

Ging men de bedrijfswagens niet aanpakken?

Zowel Vooruit als Groen hebben in het verleden openlijk gepleit voor het afschaffen van het fiscale voordeel op bedrijfswagens. Maar in het parlement werkte Dieter van Besien (Groen) wel een wetsvoorstel uit met Egbert Lachaert (Open Vld) en Jef Van den Bergh (CD&V) om bedrijfs- en salariswagens te vergroenen. “Ons partijstandpunt blijft dat het systeem met salariswagens onrechtvaardig is”, zegt Van Besien. “Het zorgt ervoor dat mensen met een hoger salaris fiscale gunsten krijgen, terwijl de kosten voor de hele maatschappij zijn. Het zorgt voor files op de baan. En het draagt bij aan fijnstof en C02.”

Voor het afschaffen van de salariswagens was er in Vivaldi echter geen meerderheid. “Door salariswagens te vergroenen, werk je tenminste al aan één van die drie problemen”, zegt Van Besien. “En bij de hertekening van de inkomstenbelasting zullen zeker alle uitzonderingen tegen het licht worden gehouden.”

Onderdeel van de plannen van Van Peteghem is wel om het mobiliteitsbudget te vereenvoudigen. Dat biedt werknemers en werkgevers de keuze om in plaats van een bedrijfswagen een vergoeding te krijgen. “Liever nog zou ik zien dat dat mobiliteitsbudget verplicht wordt”, vindt Van Besien.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234