Vrijdag 29/05/2020

Oosterweel

Groen: "Schaf de BAM af"

Wouter Van Besien: "De BAM heeft gefaald, want het Oosterweeldossier zit muurvast."Beeld PHOTO_NEWS

Weg met de BAM. Dat is het voorstel van oppositiepartij Groen. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) is het overheidsbedrijf achter de Oosterweelverbinding.

Wouter Van Besien (Groen) zegt wat velen binnen de Vlaamse regering stiekem denken. De NV BAM werd in 2002 opgericht om de kosten van de Oosterweelverbinding uit de Vlaamse begroting te houden. De tweede reden was dat de Vlaamse administratie niet over voldoende mankracht en expertise beschikte om het monsterproject tot een goed einde te brengen. Die bestaansredenen zijn nu grotendeels weggevallen.

"De BAM heeft gefaald, want het Oosterweeldossier zit muurvast", zegt Van Besien. "Volgens de huidige planning gaat de spade half 2016 in de grond, maar dat is een zeer optimistische inschatting. Er lopen nog verschillende inspraakprocedures en gerechtelijke zaken. Bovendien raken de financieringsproblemen maar niet opgelost." Van Besien dient een decreetvoorstel in voor de afschaffing van de BAM.

Farce tijdens kiescampagne

Het sterkste argument komt echter van Europa. Vlaanderen mag de kosten van Oosterweel niet uit de begroting houden, oordeelt Europa. Ook de nieuwe fiscale omweg via de NV Tunnel Liefkenshoek, de BAM-dochter wiens schulden voorlopig wel buiten de begroting vallen, heeft nog geen groen licht gekregen van Europa. Het Belgische Rekenhof heeft inmiddels duidelijk gesteld dat alle kosten van BAM, Tunnel Liefkenshoek en Oosterweel moeten worden opgenomen in de Vlaamse begroting.

Even fundamenteel is het tanende maatschappelijke draagvlak voor de BAM, dat voor 99,99 procent in handen is van de Vlaamse overheid. Herinner u de farce tijdens de kiescampagne, toen bleek dat BAM niet kon zeggen hoeveel baanvakken de nieuwe Antwerpse ring zou gaan tellen. Uiteindelijk bleek het om 27 vakken te gaan. Van Besien zegt: "In welk land worden plannen voor publieke investeringen afgeschermd als geheime informatie? Enkel in BAM-land. De organisatie houdt zoveel mogelijk informatie voor zichzelf en stelt zich niet neutraal op."

BAM-woordvoerder Bojan Cerovic benadrukt dat de BAM wel degelijk haar best doet om de Oosterweelverbinding te bouwen. "In 2009, voor het Antwerpse referendum, waren we klaar om Oosterweel te bouwen. De bouwaanvraag was ingediend", zegt Cerovic. "Wij hebben trouwens al veel projecten succesvol afgerond. Denk maar aan Brabo 1, de verlenging van de tramlijnen in Antwerpen." Over de afschaffing van de BAM wil de organisatie zich niet uitspreken. "Dat is een politieke keuze, want wij zijn gewoon een administratie als vele anderen."

Dure vogel

Ben Weyts (N-VA), Vlaams minister van Mobiliteit, laat weten dat hij geen plannen heeft in die richting. "Het zou zonde zijn om alle opgebouwde expertise binnen de BAM zomaar weg te gooien. Als we de beheersmaatschappij inkantelen in de Vlaamse administratie, zou dat bovendien weinig veranderen", klinkt het. Weyts zegt ook niet verrast te zijn door het voorstel van Groen: "Zij zijn altijd al tegen Oosterweel geweest."

De feiten wijzen uit dat de BAM een dure vogel is. In het laatste rapport van het Rekenhof staat dat er al 135 miljoen euro verloren kosten werden gemaakt. Pijnlijk is dat het Rekenhof aantoont dat BAM de dading met bouwbedrijf Noriant slecht onderhandeld heeft. Hoewel in de biedingsleidraad staat dat Noriant recht heeft op 1,3 mijoen euro, betaalt de BAM zo'n 37 miljoen euro.

Het bredere kostenplaatje gaat nog veel verder. Bij de oprichting in 2002 pompte de Vlaamse regering een kapitaal van 822 miljoen euro in de BAM. De NV sleept inmiddels ook een schuldenlast mee van 345 miljoen euro, al zijn die wel gespreid over een looptijd van meerdere jaren. In 2013 werkten er 57 mensen voor de BAM. Hun bezoldiging was goed voor een kleine 5 miljoen euro.

Ben Weyts: "Geen plannen om BAM af te schaffen."Beeld PHOTO_NEWS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234