Zondag 25/09/2022

Groen racen wint terrein

Jean Todt (foto), de voorzitter van de internationale autosportfederatie, wil tegen 2013 groene races organiseren op Grand Prix-circuits. Bedoeling is het grote publiek warm te maken voor elektrische wagens. Binnen de racewereld zou er al enige interesse bestaan.

De vraag komt volgens Jean Todt van de Europese Commissaris van Industrie Antonio Tajani. Die opperde afgelopen december dat het interessant zou zijn races te organiseren met groene wagens, kwestie van de publieke opinie warm te krijgen voor milieuvriendelijke bolides. Todt is president van het Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) en organiseert in die hoedanigheid de grote motorsportevenementen als Formule 1 en de Wereld Rallykampioenschappen. In Financial Times laat hij verstaan dat hij het idee van Tajani niet ongenegen is.

Integendeel zelfs. Todt heeft binnen het FIA alvast een afdeling uit de grond gestampt die het pad richting groene races moet uitstippelen. Concreet wordt er aan gedacht wedstrijden te organiseren voor elektrische wagens, go-karts en eenpersoonsracewagens. Om de spanning van de klassieke F1’s te benaderen, zullen de kampioenschappen ook doorgaan op de Grand Prix circuits. Burkhard Goeschel, in een vorig leven directeur bij BMW, trekt alvast aan de kar.

Geld

“We willen zo snel mogelijk van start gaan met groene energie”, laat Todt, die zelf een voorgeschiedenis kent als Ferrari-teammanager, optekenen in Financial Times. Daarbij denkt hij luidop aan een eerste race in 2013. Todt ziet het ook groots en wil wereldwijd gaan met de groene wedstrijden. Hij hoopt zo de grote constructeurs ook een zetje in de groene richting te geven.

Of daarvoor in het wereldje een breed draagvlak bestaat, is nog maar de vraag. Toch zegt Todt dat hij vastbesloten is de strijd te winnen. “Ik probeer de auto-industrie te overtuigen dat we niet blind mogen zijn voor de maatschappelijke evoluties wereldwijd. Maar het klopt ook dat zoiets geld kost.”

Wie alvast geen supporter is van groene races, is F1-topman Bernie Ecclestone. Die liet al ruimschoots zijn ongenoegen blijken bij eerdere pogingen om de F1 een groener tintje te geven. Vanaf 2013 zal FIA eisen dat de huidige 2.4 liter V8-motoren vervangen worden met de kleinere en meer milieuvriendelijke 1.6 liter turbomotoren. Ecclestone reageerde daarop dat de motoren wat hem betreft niet in de F1 horen omdat ze minder lawaai maken. “Ze klinken niet zoals Formule 1 hoort te klinken. Alle stappen richting meer groene motorsport zijn niet meer dan pr door de FIA, en ze gaan ten koste van de sport.”

Bij onder meer Tesla, producent van sportieve wagens uitgerust met elektrische motoren, is de interesse er wel. “Heel het gegeven van racen met elektrische wagens zit nog in de opstartfase, maar we zijn wel al benaderd door spelers uit de racewereld”, zegt Rogier Kroymans van Tesla Benelux. Wie die spelers dan wel zijn, wil hij niet kwijt. “Maar racen met elektrische auto’s lijkt de toekomst. Vraag is nog hoe we dat moeten inpassen in de huidige autosport.” Onder meer de snelle oververhitting van de batterij en de te grote rembelasting zorgen immers nog voor problemen. Kroymans: “In principe hebben elektrische wagens, in tegenstelling tot de klassieke motoren, alle vermogen direct beschikbaar, het is nog maar kwestie van tijd voor ze ook dezelfde afstanden kunnen afleggen. 2013 lijkt me een realistische deadline.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234